Önskvärda kompetenser
När man ska rekrytera Financial Controller är det viktigt att rikta in sig på kandidater med en djup förståelse för ekonomiska processer och kunskaper inom finansiell rapportering, budgetering och redovisning.
Eftersom rollen innebär tolkning och analys av komplexa ekonomiska data är det även av största vikt att kandidaten har en stark analytisk förmåga och ett strategiskt tankesätt. Utöver dessa färdigheter krävs god förmåga att både samarbeta och kommunicera, då en Financial Controller ofta arbetar tvärfunktionellt inom organisationen.
Utmaningar vid rekrytering av Financial Controller
Eftersom det är en specialiserad roll med stor efterfrågan kan rekryteringen av en Financial Controller medföra flera utmaningar, som att hitta en kandidat med både rätt erfarenhet och ett arbetssätt som passar företaget. Det är hög konkurrens om talangerna på arbetsmarknaden och som arbetsgivare är det därför viktigt att kunna erbjuda en arbetsplats som står ut bland andra företag, till exempel genom attraktiva förmåner och villkor.
För att skapa en så effektiv och smidig urvalsprocess som möjligt bör man, redan innan rekryteringen av Financial Controller startar, definiera rollen tydligt – gärna med en lista på krav och kriterier. Detta gör det möjligt att snabbt bedöma kandidater och hitta de som är mest lämpliga. I samband med detta kan passande urvalsmetoder väljas ut, som personlighets- och beteendetest.
Så gör ni för att hitta rätt kandidat
När ni ska rekrytera Financial Controller är det viktigt att vara tydlig med vad ni har för förväntningar samt vad ni som arbetsgivare kan erbjuda kandidaten. Nedan tips kan hjälpa er välja rätt kandidat:
Definiera rollen tydligt: Klargör exakt vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden som ingår i rollen. Är det främst redovisning, budgetering eller finansiell analys? Att vara tydlig med vad som förväntas hjälper er att attrahera rätt kandidater.
Testa färdigheter: Använd tester för att objektivt bedöma deras analytiska och problemlösande förmåga. En noggrann kontroll av referenser och tidigare arbetslivserfarenhet kan också hjälpa till att skapa en bild av deras prestation.
Fokusera på teknisk kompetens: En Financial Controller bör ha starka kunskaper i redovisning, finansiell rapportering och budgethantering. Se till att kandidaten har erfarenhet av relevanta ekonomiska system och verktyg, såsom ERP-system eller Excel på avancerad nivå.
Attraktiv arbetsmiljö: Genom att erbjuda en arbetsplats med en hälsosam kultur, möjligheter till professionell utveckling och attraktiva förmåner kan arbetsgivare locka till sig de bästa kandidaterna.