Tillsatt jobb
1 Referensuppdrag

Transitionsansvarig med verksamhetsfokus till Preem Stockholm

Vill du vara med och bidra till Preems vision att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle i en roll som kombinerar förändringsarbete, verksamhetsutveckling och ledarskap med fokus på en långsiktig planering och projektledning? Då kan du vara den vi söker!

Om tjänsten
Som Transitionsansvarig tillhör du sektionen Projekt och Portföljkontoret (del av affärsområdet Hållbar Utveckling) vars uppdrag är att tillhandahålla ett harmoniserat och centraliserat Preemgemensamt stöd och strukturer inom projekt- portföljstyrning samt transitionsplanering. Portföljen består av verksamhetsutvecklingsprojekt med eller utan IT-komponent.

Du blir del av en grupp om sju personer där dina kollegor arbetar med projekt-och portföljstyrning på verksamhetsövergripande nivå. Du rapporterar till chefen för Projekt & Portföljkontoret och är placerad på Preems kontor i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden:

I rollen är din främsta uppgift att säkerställa att det finns en framåtriktad planering och att färdplanen kopplas mot strategi och mål.

  • Svara för utveckling och förvaltning av transitionsprocessen och dess resulterande innehåll och plan
  • Säkerställa samplanering och koordinering mellan affärsområden gällande framtida behov som bedöms vara lämpliga att driva i arbetsform projekt/program
  • Ansvara för metodik, facilitering och workshopledning i relation till beroende/konsekvensanalys inom portföljen
  • Aktivt identifiera, dokumentera och förmedla portföljens interna och externa beroenden och relationer på operationell, taktisk och strategisk nivå
  • Möjliggöra proaktiv portföljplanering genom att ta ut innehåll från Transitionsplanen inför beslut om exempelvis ny affärsplan
  • Baserat på styrande planer följa upp, analysera och identifiera ej omhändertagna behov i beslutad projektportfölj

Du blir en viktig del av Preem – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och ambitionen att vara bäst i branschen när det gäller hållbarhet. Här får du frihet under ansvar och ofta chansen att vara med under hela processer – från början till slut. Dessutom
kan vi erbjuda dig goda utvecklingsmöjligheter, för självklart förväntar vi oss att du som medarbetare har viljan att växa och ständigt lära dig nytt. I Universums undersökning Sveriges Bästa Arbetsgivare 2017 placerar vi oss på plats nummer 2. Vi är såklart oerhört stolta över att våra medarbetare tycker vi är en av Sveriges Bästa Arbetsgivare.

Är det här du?
Vi söker dig som har en flerårig vana att arbeta såväl i gränslandet mellan verksamhet och IT som i gränslanden mellan olika verksamheter. Du har tidigare arbetat i en liknande roll där du fått mycket goda kunskaper inom planering, projektstyrning och ”portfolio management”.

Du har sannolikt en akademisk utbildning eller likvärdig arbetslivserfarenhet. För att vara framgångsrik i rollen behöver du ha mycket goda kunskaper i MS Office.

Som person har du förmågan att se helheten och sammanhangen. Du är lösningsorienterad och har ett starkt driv av att arbeta efter uppsatta mål. Du är kommunikativ och har förmågan att skapa samarbeten och hitta synergier. Framförallt är du lyhörd och har en positiv och inkluderande attityd. En framgångsfaktor är att vara strukturerad och flexibel och van vid att arbeta i en föränderlig miljö.

Sökord: ”Portfolio management” Projektstyrning Projektledning

Om företaget

Om Preem AB
Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

På Preem ser vi mångfald och inkludering som en förutsättning för en hållbar utveckling och att varje medarbetare genom sin unika bakgrund, kompetens, personlighet och erfarenhet bidrar till vår högt ställda vision att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. För oss är det viktigt att våra värderingar stämmer överens med dina. Läs mer om Preems vision, värderingar och en karriär på Preem här.

Om företaget

Om Preem AB
Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK.

På Preem ser vi mångfald och inkludering som en förutsättning för en hållbar utveckling och att varje medarbetare genom sin unika bakgrund, kompetens, personlighet och erfarenhet bidrar till vår högt ställda vision att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. För oss är det viktigt att våra värderingar stämmer överens med dina. Läs mer om Preems vision, värderingar och en karriär på Preem här.

Transitionsansvarig med verksamhetsfokus till Preem Stockholm

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}