Employer branding har varit på tapeten ett tag och det är kanske viktigare än någonsin att se över vilken känsla ni förmedlar av ert företag – till nuvarande, tidigare och potentiella medarbetare.
Om ett rekryteringsföretag sköter hela eller delar av rekryteringsprocessen så är det av ännu större vikt att ha koll på sitt employer brand. Vad står vi för? Vilken bild vill vi förmedla? Vad säger nuvarande och tidigare anställda om oss?
Satsa på långsiktighet
För att samarbetet ska bli så bra som möjligt där rekryteringsföretaget förmedlar rätt känsla utåt är långsiktighet A och O. Ett långvarigt samarbete är fördelaktigt för båda parter och ger rekryteringsföretaget en chans att verkligen lära känna varumärket på djupet. Genom att sätta sig in i hur arbetet med employer branding ser ut är det dessutom enklare att kunna attrahera kandidater som samspelar med företagets värderingar.
3 viktiga saker att tänka på
- Ha en tydlig bild internt över hur ni arbetar, eller önskar arbeta, med employer branding. Utan en klar bild inifrån blir det i princip omöjligt att lyckas få en extern part att förmedla rätt känsla.
- Låt samarbetet ha en liten startsträcka. Det kan ta några rekryteringar innan allt faller på plats, då det tar ett tag att lära känna varandra. När ett långsiktigt samarbete väl fungerar och ni tillsammans har en tydlig bild över arbetet med employer branding blir det enklare för rekryteringsföretaget att attrahera rätt kandidater, även om de inte aktivt söker nytt jobb.
- Ta vara på den kunskapen som ni får av rekryteringsföretaget då dessa kommer i kontakt med många kandidater. Här får ni en bra bild av hur ni uppfattas på marknaden, vilken är en viktig grund för att strategiskt kunna utveckla ert employer brand på sikt.
Lycka till!