Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
29 maj 2015, av Level Recruitment

Vad är employer branding?

Employer branding är här för att stanna. Ämnet skapades så sent som i början av 90-talet, men själva innebörden har egentligen alltid existerat. Så, vad vad är employer branding egentligen?

Arbetsmarknaden går igenom en stor förändring och väntas fortsätta göra det i takt med digitaliseringen. Konkurrensen om kompetens blir allt större. Nu är det viktigare än någonsin att lyckas behålla sina anställda och samtidigt attrahera nya kandidater. För den yngre generationen står en god arbetskultur högt upp på önskelistan och kan vara avgörande i valet av arbetsplats.

Employer branding handlar om hur ett företag eller en organisation uppfattas som arbetsgivare. Arbetet med employer branding går alltså ut på att arbeta aktivt med företagets varumärke. Målet med arbetet är att få så många nöjda anställda som möjligt samt att stärka företagets rykte utåt. Lyckad employer branding kommer ge mervärde på flera plan. Vem vill inte ha motiverade medarbetare och få framtida kandidater att självmant söka kontakt? Sätt målet högt – sträva efter att positionera er som den bästa arbetsgivaren i er bransch. Se sedan till att både arbetsgivare och medarbetare involveras och jobbar aktivt med att leva upp till er bild.

Vad employer branding betyder inför rekrytering

Employer branding, eller arbetsgivarvarumärke som det även kallas på svenska, spelar inte bara stor roll för att sälja in arbetsplatsen för kandidater, utan kan dessutom hjälpa till att öka antalet som söker era lediga tjänster. En välarbetad employer branding betyder att både anställda och andra arbetstagare inom branschen är medvetna vad ni som arbetsgivare har att erbjuda på arbetsplatsen, något som kan locka både juniora och seniora talanger.

Så lyckas du med employer branding

Employer branding sträcker sig över flera områden i en organisation och skulle kunna beskrivas som en blandning av HR-arbete och marknadsförings- och kommunikationsarbete. Den viktigaste uppgiften i arbetet är därför att svara på frågan ”varför skulle jag vilja jobba hos just er?” 

För att komma igång kan du börja med att studera företag som du vet anses vara en attraktiv arbetsplats. Varför vill alla jobba där? Ta sedan i beaktning vad ert företag jobbar för och hur ni vill framstå. Därefter gäller det att göra en ordentlig analys för att ta reda på den ärliga bilden om vart ni står idag. Här följer några frågor ni bör ställa er själva som kommer hjälpa er att förstå vilka områden just ni behöver satsa lite extra på.

Internt
– Hur är livet som anställd hos er? Vad finns det för för- och nackdelar?
– Vad är det som gör ert företag till en unik arbetsplats?
– Hur ser företagskulturen ut?
– Hur är klimatet för de anställda?
– Hur är arbetsmiljön?
– Hur fungerar kommunikationen?

Externt
– Vad har personer som inte jobbar hos er för bild av företaget?
– Vad är det första personer tänker när de hör ert namn?
– Känner ni till något rykte om ert företag?
– Vad tycker tidigare anställda om företaget?

Kan man mäta ROI på Employer branding?

Det finns mycket att tjäna på att vara en attraktiv arbetsgivare – det hjälper till att spara pengar på både kort och lång sikt. De företag som satsar extra hårt på sin employer branding har större chanser att lyckas tack vare att detta i sin tur skapar lojala och kompetenta medarbetare. Att mäta exakt ROI är dock svårt, resultatet kommer efter en längre tid och det går inte att endast stirra sig blind på hur personalomsättningen ser ut. Däremot kan man alltid mäta trafiken till er eventuella rekryteringssida på er sajt, hur nöjda de anställda är, kvalitén på era sökande och den totala rekryteringskostnaden.

Vad är employer branding?

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}