Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
Så håller du en lyckad arbetsintervju i 3 steg

Så håller du en lyckad arbetsintervju i 3 steg

2018-02-16

Är du på jakt efter nya talanger till ditt företag? Du kanske till och med har ett gäng arbetsintervjuer inbokade och funderar över hur du ska lägga upp dem. Att skapa en positiv upplevelse för kandidaten är av högsta betydelse under rekryteringsprocessen. Här går vi igenom hur du planerar en lyckad arbetsintervju!

Före intervjun – läs på

Det är inte bara kandidaten som behöver förbereda sig! Innan intervjun äger rum är det viktigt att du själv också gör ordentlig research om din potentiella medarbetare. Lämna utrymme för magkänslan – men låt den inte dominera ditt omdöme. Skumma igenom kandidatens CV en extra gång för att få en uppfattning om utbildning och arbetslivserfarenheter. Se också till att kolla in personens LinkedIn. Dialogen kommer bli djupare om du kan utforma några av frågorna utifrån specifika händelser.

När du kontaktar kandidaten för att boka in intervju bör du också förklara hur långt rekryteringsprocessen kommit hittills. Du kan till exempel tala om hur många som kallats till intervju och under vilken period intervjuerna kommer äga rum. Passa också på att nämna varför ni har valt att gå vidare med just den här kandidaten. Ni kanske är imponerade av personens förmåga att planera lyckade event, dubbla examen från passande utbildningar eller goda kunskaper i budgetarbete. Räkna med att kandidaten kan ha blivit kontaktad av flera arbetsgivare – ni kommer stå ut ur mängden om du lägger en extra stund på att tala om varför ni är intresserade av just den här personen!

Under intervjun – var transparent

Håll introduktionen om företaget kort men informativ, det får inte dra ut på tiden och tråka ut kandidaten. Det är också viktigt att du beskriver er verksamhet på ett trovärdigt och ärligt sätt. Kandidaten har med största sannolikhet hört sig för och gjort egen research om företaget. Därför är det extra viktigt att din historia stämmer överens med hur företaget uppfattas utifrån. Se också till att tala om vad du har för förväntningar på kandidaten och tjänsten i sig. Vilken funktion ska rollen fylla och vilka resultat ska ni uppnå? Fråga efter specifika exempel ur kandidatens arbetsliv för att gå på djupet.

Under intervjun ska du också säkerställa att din potentiella medarbetares värderingar och mål stämmer överens med företagets. Ni ska vara på väg åt samma håll, på ett eller annat sätt. Det är när kandidatens mål kan kopplas till företagets som ni når framgång tillsammans. Vad är viktigt för kandidaten? Utveckling, lön eller arbetsmiljö? Ni som företag behöver kunna leverera detta för att rekryteringen ska bli långvarig.

Efter intervjun – hör alltid av dig

Återkoppla snabbt, så att konkurrenterna inte hinner före. Om du är nöjd med intervjun och intresserad av att anställa personen i fråga finns ingen tid att spilla! Avsluta intervjun med att tala om att du tycker att det gått bra (om så är fallet) och att ni kommer höra av er inom kort. Ring upp dagen därpå och uppdatera kandidaten på hur rekryteringsprocessen kommer fortlöpa framöver. Har ni fler intervjuer att avverka innan ni kan ta ett beslut? Vill ni kalla till ytterligare en intervju med VD:n? Kandidaten ska vara informerad om vad som kommer att hända – och om ni är intresserade ska det uttryckas på ett tydligt sätt.

Kommer rekryteringsprocessen dra ut på tiden? Tala om det och förklara varför. Det ska inte finnas några frågetecken. Om ni direkt vet med er att kandidaten inte är aktuell för tjänsten är det viktigt att vara tydlig med det också. Det är oprofessionellt att bara låta en rekrytering rinna ut i sanden genom att inte höra av sig – och det ger ett negativt intryck av företaget. Alla kandidater förtjänar ett svar, oavsett om det är ja eller nej.

Är du intresserad av att läsa mer om rekrytering? Ta gärna del av vår guide ”Så använder du dig av dina erfarenheter vid en rekrytering”.

Tillbaka till bloggen