Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
20 februari 2015, av Level Recruitment

För dig som intervjuar – miniguide till en lyckad intervju!

De flesta av oss har drillats hårt i intervjuteknik för att få det där perfekta jobbet, men vilka kan utmaningarna vara för den som intervjuar? Att få till den ultimata anställningsintervjun är inte enkelt – så långt är vi nog alla överens – men precis som med alla konststycken finns det gyllene regler och vanliga fallgropar att känna till om du vill lyckas.

Först och främst är det viktigt att konstatera att anställningsintervjun är din chans att lära känna kandidaten för att ta reda på om det är just denna person som passar bäst för den aktuella tjänsten. Det är också din chans att sälja in företaget för att attrahera de medarbetare ditt företag behöver för att växa och utvecklas.

Viktiga tips för att hålla en riktigt bra arbetsintervju

Så – hur gör man då för att hålla en riktigt bra arbetsintervju och pricka in rätt person för jobbet? Det finns en hel del ”do’s och dont’s” som den som håller en anställningsintervju bör känna till. Här följer några viktiga tips:

  • Planera mötet väl och se till att skapa en trygg atmosfär med total acceptans. Om personen känner sig bekväm kommer han eller hon att öppna upp sig och du får ut mer av din intervju.
  • Be om konkreta exempel där personen får beskriva sitt tillvägagångssätt. Hur lägger exempelvis den strukturerade kandidaten upp sin vecka och exakt vad är det som gör den kreativa personen så kreativ? Med denna metod får du en större förståelse för vad personen menar utan att dra egna slutsatser.
  • Ställ öppna frågor och använd samma frågor till alla kandidater. Detta leder till att du kan jämföra kandidaternas svar och deras analytiska förmåga.
  • Undvik floskler med hjälp av följdfrågor. Ställ frågor som ”Hur menar du nu?” eller ”Kan du utveckla det”, eller ”Kan du ge mig ett exempel?”
  • Var ärlig med tjänstens utmaningar och brister. Om inte kandidaten får en ärlig bild av tjänsten kommer det inte att bli en bra matchning.
  • Berätta hur långt du har kommit i processen och var duktig på att återkoppla efter intervjun.

Till sist – glöm inte att lyssna på kandidaten

Ett vanligt fel som många gör är att ägna för mycket tid av mötet åt att prata om företaget istället för att faktiskt lyssna på vad kandidaten har att säga. Detta leder till att du varken kommer att ha en bra bild av kandidaten eller lyckas engagera personen. Risken är också att den som blivit intervjuad inte känner att den har kunnat ge en bra bild av sig själv och tycker att intervjun var bortkastad.

Som intervjuare kommer du med andra ord garanterat ha allt att vinna på att behärska rätt intervjuteknik och att, ja, vara lyhörd. Följ våra råd så skapar du rätt utgångspunkt för att inte riskera att gå miste om den som verkligen är bäst lämpad för jobbet. Och om du inte var det redan, så lär du dessutom bli en riktig människokännare på köpet.

För dig som intervjuar – miniguide till en lyckad intervju!

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}