Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
13 december 2022, av Level Recruitment

Tre utmaningar alla företag måste lösa för att lyckas rekrytera

Vi befinner oss i kandidatens marknad och experterna varnar för att företag kommer att behöva slåss ännu mer om kompetensen i framtiden när behoven blir större och antalet examinerade med rätt utbildning minskar. För att lyckas locka till sig de mest attraktiva kandidaterna gäller det, enligt våra rekryterare, att lösa dessa viktiga utmaningar: flexibiliteten, lönen och USPen.

Pandemin är över för denna gång, men vi lever fortfarande i efterdyningarna. En av dem är den stora konkurrensen om kompetensen. När företag började rekrytera igen efter en period av anställningsstopp var det många som drog i samma kandidater, och dessa insåg snabbt att de kunde ställa högre motkrav innan de tackade ja till ett erbjudande. Med det blev också kraven på arbetsgivaren högre än någonsin. Här är vår guide till hur ni trots det lyckas attrahera de bästa talangerna idag och i framtiden.

  1. Flexibla kontor

Ett resultat av pandemin är att den hybrida arbetsplatsen blivit ett krav hos många. När alla var tvungna att jobba hemifrån insåg man fördelarna med ett mer flexibelt upplägg och det är idag snarare regel än undantag att ha möjligheten att välja vilka dagar som ska spenderas på kontoret. De flesta kandidater vi träffar har som krav att man ska kunna jobba hemifrån två eller tre dagar i veckan, nästan oavsett vilken roll man söker. Företag som har som krav att medarbetarna ska vara på plats varje dag har därför en stor utmaning att lösa när det blir dags att rekrytera.

  1. Upptrissade löner

Ett annat resultat av pandemin är att lönenivåerna nu har skjutit i höjden. Eftersom kandidaterna i flera fall kan välja mellan olika erbjudanden är det inte konstigt att löneanspråken trissas upp mer och mer. Problemet företagen då ställs inför är hur det kommer att påverka hela lönestrukturen internt. Även om kandidaten kan få den önskade lönen kanske det inte är möjligt att höja samtliga löner, och om andra likvärdiga roller eller mer seniora roller plötsligt tjänar mindre än den nya kollegan uppstår problem med att behålla personal. Istället är det dags att se över den generella lönestrukturen.

  1. En bra USP

Den tredje faktorn som får er att sticka ut som arbetsgivare i konkurrens med många andra är att ha en “unique selling point” som gör att kandidaten väljer er framför andra erbjudanden. Genom att se till att ni blir bäst i branschen på att onboarda, att kompetensutveckla eller att skapa en teamkänsla har ni viktiga ingredienser att locka med. Den typen av aktiviteter gör också att den nya medarbetaren blir mer nöjd på jobbet och stannar kvar även om erbjudanden från andra arbetsplatser knackar på dörren. Kandidater idag är också bättre på att ställa krav på sin arbetsplats så lyssna in vad personen önskar från er och försök att möta det. Tänk på att dessa krav ofta kommer från ett missnöje från den tidigare arbetsplatsen och kanske är en anledning till att personen sagt upp sig- det vill ni inte ska hända igen.

Det viktigaste är dock att inte lova för mycket. Jessica Bauer är senior rekryteringskonsult på Level Recruitment och hon har sett flera fall där den nya medarbetaren säger upp sig efter bara några veckor – eller redan innan första dagen är gjord.

– Företag måste sluta lova guld och gröna skogar och istället vara ärlig med de utmaningar man har och hur man planerar att ta sig an dem. I den marknad vi befinner oss i idag, där konkurrenter kontaktar sina drömkandidater oavsett de är arbetssökande eller inte, måste man skapa en arbetsplats som medarbetarna vill stanna kvar på, säger Jessica.

Behöver ni hjälp att hitta och rekrytera framtida talanger, innan någon annan hinner knipa dem? Välkommen att kontakta oss! 

Tre utmaningar alla företag måste lösa för att lyckas rekrytera

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}