Steg 1 – gör klart
En förutsättning för att kunna gå på ledighet i lugn och ro är att inte ha ofärdiga arbetsuppgifter eller en tight deadline hängandes i luften under julhelgen. Därför är det viktigt att du ser till att jobba undan innan jul – och blir klar med det som står högst upp på prioriteringslistan. För att kunna vara så effektiv som möjligt med din tid föreslår vi att du sätter dig ner och gör en ordentlig att göra-lista, där du tydligt prioriterar arbetsuppgifterna efter hur akuta de är.
Var heller inte för hård mot dig själv – finns det något som klarar av att vänta tills efter julledigheten? Stressa då inte över det i onödan, utan fokusera istället på det som verkligen måste bli klart. Sträva efter att följa din att göra-lista till punkt och pricka, så att du kan känna dig nöjd med dig själv när den första lediga dagen är framme. Akta dig också för att vara för optimistisk med din tid, utan överskatta hellre antalet timmar du planerar att lägga på varje arbetsuppgift. Då slipper du förhoppningsvis sitta över sista kvällarna före jul – något som inte är särskilt gynnande för julstämningen!
Om du börjar planera de första arbetsdagarna efter jul redan i början av december, får du ännu fler goda förutsättningar att eliminera onödig stress. Att ha en bra att göra-lista att komma tillbaka till efter julen gör också att du kan slappna av under ledigheten. Du behöver inte oroa dig för att du har missat något eftersom du redan har sammanställt allt innan du lämnade kontoret sista dagen. Det finns ingen anledning för dig att scrolla igenom mejlen (eller ens LinkedIn-flödet) eller öppna laptopen under juldagarna – allt är i sin ordning.
Steg 2 – säg nej
En viktig faktor för att få till ovanstående punkt är att våga säga nej när arbetsuppgifterna börjar krypa fram under de sista dagarna före ledigheten. Visst finns det saker som inte kan vänta – men samtidigt är det viktigt att du markerar och förtydligar hur mycket tid du faktiskt har att jobba med. Tio timmars jobb kommer inte magiskt att försvinna under en åtta timmars arbetsdag, till exempel. Om du har sammanställt det du har kvar att göra innan ledigheten infaller, vet du också exakt hur mycket tid du har över.
Så när en chef, kollega eller kund, ber dig göra något i sista sekund, kan du referera till din prioriteringslista. Kanske finns det något som kan prioriteras upp eller ner på listan, huvudsaken är att kraven som ställs på dig är rimliga – och arbetsuppgifterna inom ramen för den arbetstid du har att röra dig med. Ta framför allt inte på dig uppgifter som i värsta fall måste göras över julledigheten, eller som har deadline kort efter. Då är det bättre att förhandla fram en ny deadline (om det är möjligt), prioritera bort något annat eller delegera till en kollega.
Steg 3 – checka ut
När arbetsuppgifterna är avklarade är det dags att rensa skrivbordet. Detta kanske låter som en detalj du skulle kunna hoppa över – men försök att inte göra det. Att komma tillbaka till ett välstädat skrivbord är inte bara trevligt, det ger dig också ett lugn under juldagarna. Om du lämnar kontoret i kaos kommer det med största sannolikhet att följa med dig hem – och göra att du inte kan koppla bort jobbet helt. Kanske börjar du tänka på den där pappershögen med avtal som du lämnade på skrivbordet – av oro för att du har missat något viktigt.
Plötsligt sitter du där och kollar mejlen på mobilen medan Kalle Anke rullar i bakgrunden, helt bortkopplad från julfirandet som pågår runt omkring dig. Av samma anledning ska du helst inte ringa några jobbrelaterade samtal på vägen hem från jobbet – stanna hellre kvar en kvart extra på kontoret, så att du kan lämna det bakom dig när du går för dagen. Jobbar du hemifrån? Se då till att stänga (och varför inte låsa?) dörren till hemmakontoret under julhelgen. Är detta inte ett alternativ – lägg i alla fall bort din laptop på en plats där den inte är inom armlängds avstånd. Det hjälper dig att checka ut, verkligen stänga av jobbet och njuta av den välförtjänta ledigheten. Ta vara på arbetstagarens jul, den kommer inte varje år!