Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
30 oktober 2018, av Level Recruitment

Så blir du träffsäker på LinkedIn – 5 saker rekryterare söker efter

Genom att optimera din LinkedIn-profil gör du det lättare för rekryterare att hitta dig. Detta är inte bara aktuellt för dig som aktivt letar nytt jobb – utan även för dig som vill utöka ditt nätverk eller inte vill gå miste om intressanta karriärmöjligheter. Se profilen som en del av ditt professionella varumärke som ska representera dig som yrkesperson. I det här blogginlägget går vi igenom fem punkter som rekryterare söker efter på LinkedIn!

1. Identifiera rätt sökord

I jakten på potentiella kandidater – för aktuella uppdrag eller framtida – använder sig de flesta rekryterare av så kallade sökord. Om de till exempel ska rekrytera en marknadschef söker en rekryterare  i regel på “marknadschef”, “marknadsansvarig” eller “marknadsföring”. Därför är det viktigt att du uppdaterar din profil med nyckelord som är relevanta för dina karriärmål så att du ökar chanserna för att dyka upp i en sökning. Det är bra att få in så många sökord som möjligt som berör din roll.

Ett tips är att lägga till en rad i din personliga text eller under beskrivningen av tidigare arbetsuppgifter där du listar dina spetskompetenser och ansvarsområden. Till exempel – projektledning, marknadsstrategi och personalansvar. Det är också bra att nämna branschen du är verksam inom, till exempel IT. Rekryterare som söker på “projektledare IT”, kommer i första hand få upp de kandidater som lyckats klassificera sig inom just IT-branschen.

2. Berätta om dina arbetsuppgifter

En fördel med LinkedIn är att du kan visa upp ditt CV för eventuella framtida arbetsgivare, utan att för den delen söka jobb aktivt. Större delen av de kandidater som rekryterare söker efter på LinkedIn är personer som själva inte hade skickat in sitt CV, men ändå är lite intresserade av att byta tjänst. Om du är öppen för att byta arbetsgivare är det viktigt att din profil visar det. Under jobbinställningar på din profil kan du ange “låt rekryterare veta att du är öppen för nya möjligheter” och fylla i vilken eller vilka titlar du är ute efter.

Se till att profilen är uppdaterad och innehåller en kortfattad men tydlig beskrivning av dina arbetserfarenheter. Skriv inte bara att du har jobbat som till exempel projektledare på ett visst företag – utan se till att utveckla vad du har haft för arbetsuppgifter och ansvarsområden i dina roller. Det signalerar nämligen att du skulle kunna vara en passande kandidat.

3. Specificera arbetsort

Missa inte att ange ditt geografiska område på LinkedIn. När rekryterare söker efter kandidater händer det ofta att de avgränsar inom ett område. Det är till exempel vanligt att man söker på ett postnummer eller ett specifikt län. Så bara för att du bor och jobbar i Stockholm, betyder det inte att du kommer komma upp i sökningen automatiskt. Du behöver först registrera ditt postnummer på LinkedIn – därefter har du ökat din tillgänglighet utan att behöva göra så mycket. För dig som söker jobb i en annan del av landet än där du bor, kan detta vara extra viktigt, för att framtida arbetsgivare ska överväga dig som kandidat. Under “jobbinställningar” kan du lägga till flera platser och även ange om du finns tillgänglig för distansjobb.

4. Lägg till relevanta kompetenser

Längst ner på din profil kan du lägga till kompetenser, som dina kontakter därefter kan intyga. Om du har flera personer som har intygat dina kompetenser är det såklart jättebra, men huvudsaken är faktiskt att de finns på din profil, så att du visas i sökningar. Lägg till alla kompetenser som är relevanta för de tjänster som intresserar dig för att öka din synlighet. Intygade kompetenser är ett välkommet plus i kanten som höjer dig ännu ett snäpp i rekryterarens ögon och ökar sannolikheten för att du upptäcks. Du kan också göra en bedömning av de kompetenser som du listat på LinkedIn för att visa din kunskapsnivå.

5. Vilket språk är aktuellt för din roll?

Ska du ha din LinkedIn-profil på svenska eller engelska? Eller kanske något annat språk, beroende på vart i världen du söker jobb. Detta beror mycket på din bransch och vilken typ av titlar eller kompetenser som oftast förekommer. Vissa ord kan bli otydliga på det ena eller andra språket. Söker du till exempel jobb som projektledare i Sverige kan det vara fördelaktigt med en profil på svenska, eftersom “Project Manager” inte är en lika vedertagen titel i Sverige. Om du är osäker kan du kolla efter vilka titlar som används i de jobbannonser som intresserar dig. Idag kan du till och med välja att ha profilen på olika språk, så att den som besöker profilen själv får välja vilket språk den ska läsas på.

Så blir du träffsäker på LinkedIn – 5 saker rekryterare söker efter

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}