Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
Så blir du träffsäker på LinkedIn – 5 saker rekryterare söker efter

Så blir du träffsäker på LinkedIn – 5 saker rekryterare söker efter

2018-10-30

Genom att optimera din LinkedIn kan du underlätta för rekryterare och andra intressanta kontakter att hitta till din profil. Detta är inte bara aktuellt för dig som letar nytt jobb – utan även för dig som bara är ute efter att utöka ditt digitala nätverk med branschkollegor. I det här blogginlägget går vi igenom fem saker som rekryterare söker efter på LinkedIn!

1. Identifiera rätt sökord

I jakt på potentiella kandidater – för aktuella uppdrag eller framtida – använder sig de flesta rekryterare av så kallade sökord (eller buzzwords). Om de till exempel ska rekrytera en marknadschef söker de i regel på “marknadschef”, “marknadsansvarig” eller kanske “marknadsföring”. Därför är det viktigt att du uppdaterar din profil med relevanta sökord, så att du ökar chanserna att dyka upp i en sökning. Eftersom det är svårt att veta exakt vad rekryteraren kommer söka efter kan det vara bra att få in så många ord som möjligt som berör din roll.

Ett tips är att lägga till en rad i din personliga text (eller under beskrivningen av tidigare arbetsuppgifter) där du listar dina spetskompetenser och ansvarsområden. Till exempel – projektledning, marknadsstrategi och personalansvar. Det kan också vara bra att nämna branschen du är verksam inom, till exempel VVS eller IT. Rekryterare som söker på exempelvis “projektledare IT”, kommer i första hand få upp de kandidater som lyckats klassificera sig inom just IT-branschen.

2. Berätta om dina arbetsuppgifter

En fördel med LinkedIn är att du kan visa upp ditt CV för eventuella framtida arbetsgivare, utan att för den delen söka jobb aktivt. Större delen av de kandidater som rekryterare söker efter på LinkedIn är personer som själva inte hade skickat in sitt CV, men ändå är lite intresserade av att byta tjänst. Om du är öppen för att byta arbetsgivare är det viktigt att din profil visar det. Ibland räcker det rent av bara att blicka igenom en profil på LinkedIn, för att veta att personen i fråga är öppen för nya jobbmöjligheter.

Ett starkt tecken är att profilen innehåller en tydlig beskrivning av tidigare arbetserfarenheter. Skriv inte bara att du har jobbat som till exempel projektledare på ett visst företag – utan se till att utveckla vad du har haft för arbetsuppgifter och ansvarsområden i dina tidigare roller. Det signalerar nämligen att du skulle kunna vara en passande kandidat.

3. Specificera arbetsort

Något som många missar är att ange sitt geografiska område på LinkedIn. När rekryterare söker efter kandidater händer det ofta att de avgränsar inom ett område. Det är till exempel vanligt att man söker på ett postnummer eller ett specifikt län. Så bara för att du bor och jobbar i Stockholm, betyder det inte att du kommer komma upp i sökningen automatiskt. Du behöver först registrera ditt postnummer på LinkedIn – därefter har du ökat din tillgänglighet utan att behöva göra så mycket. För dig som söker jobb i en annan del av landet än där du bor, kan detta vara extra viktigt, för att framtida arbetsgivare ska överväga dig som kandidat.

4. Lägg till relevanta kompetenser

Längst ner på din LinkedIn kan du lägga till kompetenser, som dina kontakter därefter kan intyga. Om du har flera personer som har intygat dina kompetenser är det såklart jättebra, men huvudsaken är faktiskt att de finns på din profil, så att du visas i sökningar. Intygade kompetenser är ett välkommet plus i kanten som höjer dig ännu ett snäpp i rekryterarens ögon.

5. Vilket språk är aktuellt för din roll?

Ska du ha din LinkedIn på svenska eller engelska? Eller kanske något annat språk, beroende på vart i världen du söker jobb. Detta beror mycket på din bransch och vilken typ av titlar eller kompetenser som oftast förekommer. Vissa ord kan bli otydliga på det ena eller andra språket. Söker du till exempel jobb som projektledare kan det vara fördelaktigt med en profil på svenska, eftersom Project Manager inte är en lika vedertagen titel (inte i Sverige i vilket fall).

När rekryterare söker efter kandidater händer det att de söker på flera olika språk, men det vore ju trist om du missade ett jobb för att du ställt in din profil på fel språk och därför inte kommit upp i sökningen. Så tänkt till lite extra innan du väljer språk på din LinkedIn. Idag kan du till och med välja att ha profilen på olika språk, så att den som besöker profilen själv får välja vilket språk den ska läsas på.

Vill du läsa mer om rekrytering? Ta del av vår guide ”Så får du personal som presterar i världsklass”.

Tillbaka till bloggen