Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
9 maj 2018, av Level Recruitment

Psykisk ohälsa på kontoret – så påverkas din personal

Utbrändhet är idag en relativt vanlig diagnos, vare sig anledningen är arbetsbelastningen eller den psykosociala arbetsmiljön. Ni kanske är underbemannade, står inför en tight deadline eller bara har allmänt dålig stämning bland medarbetarna. I det här blogginlägget reder vi ut hur psykisk ohälsa påverkar din personal och ditt företag – och vad du som arbetsgivare kan göra för att förebygga det.

Arbetsbelastningen är för hög

Utbrändhet är vanligt förekommande på många arbetsplatser. Det är ofta tydligt för omgivningen när någon har för mycket på sitt bord – ändå händer det att medarbetare går med för hög arbetsbelastning under flera års tid. Kanske blir man så van vid känslan av stress och tidspress att man slutar reflektera över det. Men även om det kan se bra ut på utsidan mår personen i fråga troligtvis inte så bra på insidan.

Vi har alla träffat den där medarbetaren som gör allt för att vara alla till lags, som jobbar över när det behövs, tar på sig extra arbetsuppgifter när en kollega slutar i all hast – och aldrig klagar. Förutsätt inte att din personal mår bra bara för att de inte säger motsatsen rakt ut. Prata istället regelbundet med dina medarbetare och stäm av läget – du kanske har en person i din närhet som haft för hög arbetsbelastning under längre tid men inte vågat säga något. Om du når fram till din personal i tid slipper du riskera att de kämpar på i tystnad tills de en dag går in i väggen – eller byter jobb.

Kollegorna kommer inte överens

Ytterligare en faktor som har stor inverkan på den psykiska arbetsmiljön är det sociala samspelet. Hur ser kulturen ut på ert företag? Utanförskap, bråk och mobbning är tyvärr något som har följt med oss från skolan in i arbetslivet. Det uppstår lätt grupperingar på arbetsplatser, framförallt i större företag. När personer börjar känna sig utanför eller utsatta, vare sig det är av kollegor eller chefer, mynnar det ofta ut i större problem.

En konflikt på jobbet kan lätt eskalera och rätt vad det är har du två (eller flera) kollegor som inte kan samarbeta tillsammans längre. Detta kan både gå ut över jobbet, såväl som det psykiska välmåendet. För vem tycker det är kul att komma till en arbetsplats där man känner sig utanför eller utsatt? Man jobbar i regel tätt ihop och dålig stämning på kontoret kan påverka samtliga personer på arbetsplatsen. Ingen vill spendera åtta timmar per dag i ett rum där konflikter hänger i luften. Därför är det viktigt att motsättningar reds ut så snabbt som möjligt, så att alla kan trivas och må bra på jobbet.

Det kan vara svårt att ha koll på samtliga medarbetares välmående, men en bra grundregel är att ha regelbundna medarbetarsamtal. Dra dig inte heller för att spontant ta in en person för samtal om du misstänker att något inte står rätt till. Chansen är större att du får reda på vad som hänt om du frågar direkt, än om du väntar på att personen själv ska komma till dig.

Psykisk ohälsa på kontoret – så påverkas din personal

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}