Våga blotta styrkor och svagheter
Ingen förväntar sig att en ny chef kan allt, eller att du ska kunna allt som alla medarbetare gör. Försök inte framstå som något du inte är, utan var öppen med dina svagheter. Kanske genom att förklara att du som ny kommer att behöva lära och lyssna in, men att du å andra sidan kan bidra med det du är bra på – att leda, pusha framåt och stötta medarbetare.
Samla gruppen
Som ny ledare är det extra viktigt att du visar att du lyssnar och ser dina medarbetare. Genom att samla dem till en kickoff eller en gemensam konferens får de chans till att lära känna dig bättre och du får möjlighet att ta pulsen på gruppen och individerna. Låt detta vara ett tillfälle för att prata om andra saker än det dagliga arbetet och lyft istället frågor kring gruppdynamik och ledarskap.
Du ska inte uträtta underverk
Som ny chef bör du inte att inleda ditt arbete med att genomföra förändringar som radikalt förändrar företaget. Det här är istället något som ni gör tillsammans och som bör ske successivt och över tid. Kan tyckas självklart, men faktum är att många nya chefer tror att det finns en förväntan om att de direkt ska uträtta underverk – vilket sällan stämmer.
Förändra långsamt
Var inte för snabb med att införa nya förändringar, utan lyssna in gruppen och behoven först. Den som skriker högst har inte alltid rätt och är inte alltid den person du ska lyssna på. Många gånger tar det snarare ett tag innan de verkliga behoven kommer fram och gruppen vågar anförtro sig till dig.
Löpande avstämningar
Löpande avstämningar innebär inte att det räcker med att företaget har veckomöten. Istället bör du ha löpande avstämningar i olika former, såväl enskilt med dina medarbetare, som i mindre grupper eller i andra miljöer än på kontoret. Det kan exempelvis vara över en lunch eller frukost, i form av en workshop eller enskilt – vid sidan om lönesamtal och projektmöten. På så vis fångar du upp problem och utmaningar och bygger upp en ömsesidig förståelse och respekt.
Och slutligen; glöm inte att du är chef hela tiden. En avslappnad AW innebär inte att du kan dansa på bardisken – ditt beteende påverkar alltid gruppens respekt för dig och ditt ledarskap.