Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
Framtidens techrekryterare är marknadsförare
31 mars 2020, av Level Recruitment

Framtidens techrekryterare är marknadsförare

Vi sitter ned med Level Recruitments Marcus Grahn för att tala om varför IT-rekrytering mer och mer närmar sig marknadsföring och hur landets arbetsgivare kan bli mer kreativa i sitt erbjudande till techtalangerna. 

Marcus Grahn är Senior Rekryteringskonsult på Level Recruitment, med fokus på IT. Han har arbetat som techrekryterare under många år och drivs i grunden av vad som händer när människor är tillsammans. 

- Teknik skapas både av och för människor. Den existerar inte för sin egen skull! En duktig techrekryterare idag behöver både ett analytiskt sinne och god personkännedom. De är båda värdefulla egenskaper, när uppdraget är att förtjäna techtalangernas öron. 

För att lyckas attrahera techtalangerna idag krävs det mer än förr, det är intet nytt. Fler skulle vinna på att arbeta mer strategiskt och kommunikativt genom rekryreteringsprocessen, menar Marcus, som lyfter likheterna med marknadsföring. 

- Hur man paketerar ett företag och en tjänst är viktigare än aldrig förr. Man måste hitta USP:arna och sälja in dem väl. Här handlar det, för oss som rekryterare, att tänka mer som marknadsförare. Vårt budskap, retorik och kanalval är helt avgörande idag. 

Finns det fler sätt som techrekryterarens roll närmar sig marknadsförarens?

- Marknadsföring idag är så digitaliserat, vilket har skapat högre krav på digital kompetens hos marknadsförare och kommunikatörer. Samma utveckling sker inom rekrytering, speciellt inom IT där vi måste vara extra kreativa för att nå kandidaterna, säger han och fortsätter:

- Givet digitaliseringen och kompetensbristen tror jag att rekryterarens roll kommer att bli alltmer rådgivande och konsulterande på sikt. Vi kommer att se hur rekryterare hjälper till att forma långsiktiga strategier och utbildningsinsatser. Rekryterare kommer att utbilda chefer i rekrytering och jobba med traineeprogram, men också employer branding.

För dem som sitter med rekryteringsbehov här och nu, som vill ha en utvecklare på plats igår - finns det något de ska tänka på?

- En agil syn på talang trumfar ett statiskt kravställande. Fler skulle vinna på att våga släppa lite på kriterierna, man kan inte vara benhård. Ta bort krav som inte är absolut nödvändiga, som att kunna svenska, för att öppna upp möjligheten till fler matchningar. C# är samma språk i Bromma som i Bangalore. Men det kan även handla om något så enkelt som att erbjuda en junior person en mer senior roll. 

Marcus återkommer till likheterna med kommunikationsbranschen och behovet av kreativa lösningar.

- Genom att addera kreativitet till både erbjudande och rekryteringsprocess kan företag jobba mer långsiktigt med kompetenstillförseln. Även om de flesta försöker släcka bränder skulle många behöva bygga en kandidatpipe som är hållbar över tid. Det gäller att lyfta blicken att se vad som lockar målgruppen, vad som gör dem intresserade. Dessutom bör man se till de målgrupper som anses vara för juniora idag. De kan vara helt rätt om några år. Att exempelvis att skapa ett traineeprogram kan ge god avkastning över tid, avslutar Marcus.

Vill du ha Level Recruitments hjälp med att rekrytera techtalanger, eller förbereda för en långsiktigt hållbar kandidatpipe? Kontakta oss idag!

Framtidens techrekryterare är marknadsförare

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}