Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
8 juli 2015, av Level Recruitment

Fallgropar när du skriver en rekryteringsannons – 7 tips

Rekryteringsannons – inte så lätt som du tror... Att skriva en rekryteringsannons är faktiskt inte så lätt som det låter. Hur du formulerar dig, vad du skriver – och vad du inte skriver – kommer påverka vilken typ av kandidat som blir intresserad av att söka tjänsten.

Med en slarvigt skriven annons kan du med andra ord tappa viktiga kandidater och attrahera en helt annan typ av personer än du från början hade tänkt. Här följer några tips inför ditt nästa annonsskapande!

1. Rubriken är viktig

Beskriv tjänsten så bra som möjligt i rubriken och ha alltid med tjänstens titel. Ha också sökmotorerna i åtanke när du väljer rubrik, ju mer sökmotoroptimerad texten är, desto fler kommer att hitta er annons via Google när de fritextsöker.

2. Var objektiv

Beskriv tjänsten på ett så ärligt och objektivt sätt som möjligt, vad tjänsten innebär och vad företaget står för. Måla inte upp en fantastiskt säljande annons bara för att attrahera så många kandidater som möjligt, när en kandidat väl börjat sitt nya jobb måste också arbetet motsvara de förväntningar som byggts upp under anställningsprocessen där annonseringen oftast är den första delen.

3. Inte alltid rätt att skriva på engelska

Att ni använder engelska som koncernspråk behöver inte nödvändigtvis betyda att en engelsk annons är det bästa valet. Vi märker att färre personer svarar på engelska annonser än om annonsen är på svenska. Det gäller ju att fånga kandidaters intresse och en engelsk annons tenderar lättare att försvinna i mängden bland andra intressanta tjänster. Detta har ofta att göra med att inte alla känner till de facktermer som används i en engelsk annons och på så sätt har svårare att ta till sig annonsens innehåll. Många kandidater kan också avskräckas av att annonsen är på engelska i tron om att deras engelska måste vara absolut fläckfri för att de skall kunna få jobbet. Är däremot inte svenska ett krav rekommenderar vi förstås att annonsen är på engelska, annars riskerar ni att missa en viktig målgrupp som kan vara intressanta för tjänsten.

4. Undvik klassiska floskler

Självklart har arbetsgivare inget emot personer som gillar att ha många bollar i luften, är driven och trivs som spindeln i nätet. Men det finns faktiskt fler sätt att beskriva precis samma egenskaper. Istället för att ramla in i gamla uttjatade hjulspår, tänk om och tänk nytt kring era texter, undvik rekryteringsflosklerna! Satsa på att beskriva tjänsten närmare, vilka egenskaper behöver en passande kandidat och hur bör personen vara?

5. Var realistisk

Var realistisk när du beskriver den önskade kandidatens egenskaper, måla därför inte upp egenskaper som är varandras totala motsatser för att du ska få med så många egenskaper som möjligt, då finns det risk att färre sökande känner sig träffade. Självklart kan man vara analytisk och noggrann samtidigt som extremt utåtriktad och energisk, men kombinationen är inte så vanlig. Fundera alltid en extra gång över vilka typer av egenskaper du väljer att skriva ut. Att vara realistisk i en rekryteringsprocess är vitalt för att lyckas, letar du efter den perfekta personen på en piedestal finns det risk att du får leta länge. Här kan du läsa vårt blogginlägg som går in på djupet med just svårigheten att ha realistiska önskningar i en rekryteringsprocess.

6. Beskriv teamet och placeringen

Vi ser ofta rekryteringsannonser där man missat att beskriva två saker som ofta är av stor vikt för de kandidater som söker tjänsten: I vilket team kommer de att ingå och var i organisationen de kommer att arbeta? Vem kommer de att rapportera till och vad arbetar de närmaste kollegorna med? Ge läsaren ett sammanhang för att de lättare skall kunna sätta sig in i vad rollen innebär!

7. Stavfel och särskrivningar

Ta för vana att alltid kolla igenom annonsen flera gånger innan ni publicerar den. Be gärna någon annan än personen som skrivit den att läsa igenom och kolla efter stavfel, det är lätt att missa småfel när man suttit djupt försjunken i samma text under en längre stund. Annonsen ska tala ert företagsspråk och en slarvigt skriven annons skadar både er rekryteringsprocess och ert varumärke.

Fallgropar när du skriver en rekryteringsannons – 7 tips

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}