Här redogör vi kort för fyra vanliga arbetsrelaterade tester: personlighetstester, färdighetstester, ledarskapstester och arbetsprov.
Personlighetstest
Att använda sig av personlighetstester, eller personlighetsformulär, är ett bra sätt för att utvärdera om en person med en viss typ av egenskaper passar in på den tilltänkta tjänsten.
Ett exempel på ett sådant test som vi på Level Recruitment använder heter OPQ, från SHL*. OPQ är ett väl beprövat personlighetsformulär vid rekrytering och står för Occupational Personality Questionnaire. Testet visar hur en kandidat ser på sig själv inom de områden som är viktiga för befattningen. Det finns inga rätt eller fel, utan ger en bild av kandidatens olika egenskaper.
32 egenskaper mäts i en skala från 1-10. Du väljer sedan att fokusera på de personliga egenskaper som är mest relevanta för tjänsten. Exempelvis om kandidaten anses vara regelstyrd, anpassningsbar, beslutsam eller analytisk.
Med ett OPQ kan företag och organisationer få hjälp med att till exempel göra arbetsintervjuer mer utslagsgivande, sålla fram kandidater som matchar kraven för en viss roll eller för att sätta samman arbetsteam.
Färdighetstest
Ett färdighetstest mäter kandidatens olika färdigheter och förmågor. Det kan handla om att bedöma en kandidats förmåga till logiskt tänkande eller förmåga att utifrån ett test kunna läsa ut information ur ett större sammanhang.
Till skillnad från ett personlighetsformulär finns det rätt och fel här. Dessa tester ställer kandidaterna mot en normgrupp och den återkoppling som sedan sker baseras på hur många rätt kandidaten hade i förhållande till vald normgrupp.
Ledarskapstest
När en chefsposition ska tillsättas är det vanligt att använda sig av speciella ledarskapstester. En variant är Scenarios, vilket också är ett test från SHL som vi på Level Recruitment erbjuder. Det tillhör en kategori av arbetspsykologiska tester som kallas arbetssimulering. Kandidaterna får olika scenarier presenterade för sig, exempelvis hur de skulle gå tillväga om en anställd visar sig ha alkoholproblem, där de sedan får välja mellan en rad alternativ. Det finns ageranden som anses korrekta och ageranden som anses mindre korrekta. Detta test är ett bra verktyg för att bedöma en kandidats lämplighet när det kommer till tjänster som innebär stort ledaransvar.
Arbetsprov
Arbetsprov används ofta när mer tekniska tjänster ska tillsättas eller om det krävs en specifik kunskap för att klara av arbetsuppgifterna. Här får man verkligen en möjlighet att bedöma en kandidats kunskap inom ett visst område. Några exempel på yrken där arbetsprover är vanliga och möjliga typer av arbetsprover ser du nedan:
- Säljare – muntlig presentation inom visst ämne
- Översättare – skriftligt eller muntligt test från ett språk till ett annat
- Grafisk/Webb-designer – layout/portfolio
- Marknadsföring – strategi/marknadsplan
- Redovisningsekonomi – koncernredovisning
- Programmerare inom IT – enklare programmeringsuppgift
En fördel med arbetsprov är att du som genomför provet inte behöver vara certifierad. Är du exempelvis försäljningschef så kan du själv bedöma kandidatens muntliga framställan inom ett visst ämne. Är du programmerare kan du själv bedöma hur väl genomfört arbetsprovet inom programmering är.
Sammanfattning
Tester är ett bra komplement vid en rekrytering men observera att det är just ett komplement. Alla andra delar i rekryteringsprocessen är viktiga för att få en helhetsbild av en kandidat. Det finns många typer av tester från olika leverantörer och oftast krävs certifiering för att få genomföra testet samt för att kunna analysera och ge en återkoppling av resultatet.