Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
egenskaper som en rekryteringskonsult
20 juni 2019, av Level Recruitment

5 egenskaper din rekryteringskonsult måste ha

Rekryteringskonsulten spelar en stor och betydande roll i dina rekryteringar. För att få ett bra samarbete med lyckade resultat så krävs rätt person. I det här blogginlägget listar vi fem egenskaper som den perfekta rekryteringskonsulten borde ha.

1. Erfarenhet i branschen

Din rekryteringskonsult behöver inte vara expert inom det området du letar personal inom. Det viktigaste är att ha lång erfarenhet i branschen. Erfarenhet medför kunskap och kännedom om många områden, vilket innebär att hen har ett bredare perspektiv och kan se möjligheter som du inte visste fanns.

Självklart kan det finnas vissa roller som kräver lite mer än bara kännedom, men den kunskapen har oftast du som rekryterande chef redan. Därför behöver du inte stirra dig blind på vilken specialistkunskap din rekryterare har.

2. Hjärta i arbetet

En bra rekryterare gör det lilla extra i alla rekryteringar, trots att hen har gjort 300 liknande rekryteringar innan. När hjärtat är med är det inte bara lättare att  hitta rätt kompetens, utan även rätt personlighet. Det blir inte bara ett bättre samarbete mellan dig och konsulten, utan kandidaterna kommer garanterat bli påverkade av personens engagemang. Om rekryteringskonsulten verkligen tycker om sitt jobb och brinner för yrket visar det sig i rekryteringarna.

3. Kan utmana dig

Ett gott tecken på att du har en bra rekryteringskonsult är att hen utmanar dig i rekryteringarna. Redan när du lägger fram din kravprofil eller arbetsbeskrivning är det viktigt att rekryteringskonsulten kan utmana dig i hur du tänker kring vem du vill rekrytera. Det är ingen hemlighet att de flesta målar upp en drömperson när de söker nya kandidater. En person som har flera års erfarenhet, två olika utbildningar och är runt 25 år – finns inte. Därför är det viktigt att din rekryteringskonsult kan få dig att förstå varför du inte ska leta efter den här “drömpersonen” och istället lägga om kravprofilen. Annars finns risken att kandidaten är för överkvalificerad för jobbet i fråga och du går miste om bra kandidater.

4. Tillgänglig, transparent och anpassningsbar

Något som utmärker en riktigt bra rekryterare är någon som kan upprätthålla en kontinuerlig och transparent dialog genom hela rekryteringsprocessen. En konsult som kan vara  tillgänglig för dig och dina kandidater hela tiden, samtidigt som hen kan anpassa sig efter hur marknaden ser ut i dagsläget. Och som inte sticker huvudet i sanden om det inte finns några kandidater.

5. Är realistisk

En rekrytering tar tid och kan inte skyndas fram, och en bra rekryteringskonsult är öppen mot med dig om det. Hen är pragmatisk och har koll på vad som händer på marknaden och kan se olika möjligheter för att få in rätt kandidater. Det krävs bara lite mer tid.

När ni letar efter den perfekta rekryteringskonsulten är ett tips att leta hos en mindre rekryteringsfirma. Då blir du som kund garanterat mer synlig. En mindre firma kan därmed många gånger vara  mer konsultativ, personlig och har lite mer hjärta i rekryteringsprocessen.

Ladda ner guiden: Behövs rekryteringskonsulter eller kan jag göra det själv?

5 egenskaper din rekryteringskonsult måste ha

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}