Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
13 april 2015, av Level Recruitment

Så attraherar du kandidater på dagens marknad

Rekryteringsmarknaden ser inte ut som den gjorde när internet fortfarande var en fluga. Nu, efter många år av snabb digital utveckling ställs högre och högre krav på företag som vill rekrytera. Det räcker inte längre med att annonsera i Dagens Nyheter och ringa ett par samtal när en tjänst behöver tillsättas – idag är det kandidatens marknad som råder.

Modern rekrytering

Den som söker jobb idag, har jämfört med för några år sedan, närmast oändliga möjligheter att hitta information om lediga jobb och de önskade arbetsplatserna. I stort sett alla lediga jobb är tillgängliga på olika jobbportaler och rekryteringsbolags hemsidor. Information om de olika företagen som söker personal går att hitta på Facebook, Twitter och/eller LinkedIn och hittar man de inte där, ja då kan man istället ha turen att söka upp någon som skrivit ett blogginlägg eller en flashbackkommentar om företaget. Som arbetssökande är alternativen många och konkurrensen för de företag som letar duktiga kandidater är nu hårdare än någonsin. Som arbetsgivare gäller det med andra ord att synas – och att synas på rätt sätt.

Så, hur gör man egentligen för att attrahera dagens kandidater som är vana vid att kunna jämföra många alternativ? Vi har satt ihop en lista över några av de viktigaste parametrarna att tänka på för en modern rekrytering:

En bra hemsida

Att ha en uppdaterad och användarvänlig hemsida är en av de viktigaste punkterna i vår lista för en modern rekrytering. Företagets hemsida är ert ansikte utåt och ger den potentiella kandidaten en känsla för hur ni är som företag, vad ni gör och vad ni står för. Det allra första de flesta gör när de hittat en utlyst tjänst de tycker verkar intressant är att leta reda på företagets hemsida. Att då mötas av en omodern, ouppdaterad hemsida med tunt innehåll gör att besökaren snabbt får ett dåligt intryck och istället väljer att titta noggrannare på de företag som verkar mer moderna och ”up-to-date”. Redan här kan du med andra ord tappa viktiga kandidater om det inte lagts lite extra energi i skapandet av er hemsida.

Ha en genomtänkt annonseringsstrategi

Alla tjänster tillsätts inte på annons, men en välskriven annons i rätt annonskanal ökar chanserna att hitta rätt kandidat dramatiskt. Vi menar att en välskriven annons är informativ utan att vara för säljande. Det är viktigt att kandidatens uppfattning om tjänsten blir korrekt och inte snedvriden. Om inte förväntningarna i slutändan stämmer med verkligheten, så kommer inte anställningen bli långvarig. Vad är då rätt annonskanal? Lämpligt är, enligt oss, att dels nå ut med annonsen i en bredare kanal såsom Monster, Blocket eller Metro samt en mer nischad kanal som riktar sig till en viss typ av målgrupp.

Annonsering i dagspress är inte lika vanligt idag med tanke på att Internet har gjort det så tillgängligt att leta efter ett nytt jobb. Dock är annonsering i dagspress en utmärkt kanal att använda för att bygga sitt varumärke och på så sätt kunna attrahera kandidater på lång sikt. Nackdelen är möjligen att det ofta är dyrt.

Ta hjälp av searchföretag

Smalare specialisttjänster kan ibland vara svåra att tillsätta eftersom de bästa kandidaterna redan sitter på en befintlig anställning. Genom att ta hjälp av ett rekryteringsföretag som arbetar med search ökar chanserna att attrahera rätt kandidat. De finns många olika definitioner av search. Search för oss är att kontakta kandidater som idag inte aktivt söker ett nytt jobb. Det kan göras genom att identifiera personer som sitter med rätt kompetens och sedan ringa eller maila dessa i syfte att väcka deras intresse för en viss tjänst.

Vårda företagets rykte

När rekryteringen är klar börjar arbetet med att ta hand om kandidaterna som anställts. Ett bra kvitto på att ni lyckats är exempelvis att de anställda väljer att stanna länge hos er. Hur den interna kulturen upplevs på ett företag sprider sig idag snabbt via både sociala medier och kontakter. Många kandidater har idag bra koll på vilka företag som tar hand om sina anställda och vilka som är mindre attraktiva att jobba för. Ni vill inte omnämnas som en av de sistnämnda, eller hur? Investera i de anställdas utveckling och få dem att trivas så kommer ert rykte aldrig att slå tillbaka på er och ni kommer automatiskt få det lättare att attrahera kandidater i er nästa rekryteringsprocess.

Är ni Sveriges bästa arbetsplats?

Varje år utses Sveriges bästa arbetsplats” i kategorier om företagsstorlek. Vad är det egentligen som är nyckeln till att ett företag blir så omåttligt populärt att jobba för? En av de faktorer som ofta uppskattas är att arbetsplatsen är flexibel, det vill säga att det exempelvis finns möjlighet att jobba hemifrån och där man arbetar efter devisen ”frihet under ansvar”. Många gånger upplever kandidater att den här typen av förmåner till och med kan vara viktigare än en hög lön. Att kunna vara med och påverka sin roll och sin vardag är också några populära faktorer hos arbetssökande.

Så, hur attraktiva är ni som arbetsgivare?

Efter att ha gått igenom de viktigaste punkterna är det nu dags för er att ni ställer er själva några frågor: Hur bra är egentligen vår arbetsplats och vad är det som gör den unik? Har vi en hemsida som lockar besökare eller skämmer bort dem? Är vårt rykte linjärt med hur vi faktiskt är som företag? Kan vi lyckas hitta kompetensen själva, eller behöver vi ta hjälp av ett rekryteringsföretag? Hur står sig företagets villkor och förmåner gentemot dagens krav och förväntningar från kandidaterna?

Vi önskar er lycka till!

Så attraherar du kandidater på dagens marknad

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}