Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
Rekrytera till bristyrken? Våga tänka pragmatiskt

Rekrytera till bristyrken? Våga tänka pragmatiskt

2018-10-25

Idag råder stor kompetensbrist inom branscher som IT och Telecom. Företagens behov växer och kandidaterna finns inte på arbetsmarknaden. Vad kan man då göra för att fylla luckorna? Det går vi igenom i det här blogginlägget.

Dags för arbetsgivare att sänka kraven?

Statistik från branschorganisationen IT & Telekomföretagen klargjorde för cirka ett år sedan att det kommer vara ett underskott på 70 000 medarbetare inom IT år 2022. I flera fall måste företag nu välja mellan en fortsatt tom stol – eller att rekrytera en person som kanske inte uppfyller alla krav, men istället ser tjänsten som en utmaning och utvecklingsmöjlighet. Kompetensbristen leder idag till att företag tvingas tacka nej till uppdrag och planerad expansion uteblir.

Det är inte längre rimligt att ha lika höga krav på kandidaternas spetskompetens. Om man vill få in arbetskraft behöver man tänka om och hitta nya lösningar på problemen. Visst kan det vara en bra idé att anlita en rekryterare för att få hjälp – men det räcker inte hela vägen. Det krävs också en skiftning i företagens tankesätt. För att ta sig framåt, nå tillväxtmålen och utvecklas behöver man börja tänka mer pragmatiskt kring rekryteringen.

Flexibilitet är nyckeln

Genom att ge personer som inte möter alla kriterier en chans kan ni fylla den där tomma stolen och gå vidare med er verksamhet. Om ni står fast vid grundkriterierna – trots att kandidaterna inte finns – kommer ni stå kvar och stampa på samma ställe. Vilket blir en bromskloss för företagets tillväxt.

Söker ni till exempel en Compliance Officer till er bankverksamhet? Givetvis behöver personen i fråga ha koll på vissa specifika uppgifter, men ni kanske kan vara öppna för någon med en mer flexibel bakgrund. En kandidat med erfarenhet inom KYC kanske till exempel har goda möjligheter att utveckla sig vidare inom fler områden inom Compliance. Våga se till potential och hitta kandidater som kan växa in i sin roll.

Om ni kämpar med att hitta en person med flera olika kompetenser kanske ni kan överväga att dela upp tjänsten på två olika roller? Idag kan man inte alltid förvänta sig att få tag på en kandidat som har allt man söker. Om ni delar på en roll kanske ni kan fylla kunskapsluckorna genom att låta två kandidater komplettera varandra. En person behöver inte nödvändigtvis bocka i alla boxar. Huvudsaken är väl ändå i slutändan att företaget får den kompetens som behövs?

Vill du läsa mer om rekrytering? Ta del av vår guide ”Behövs rekryteringskonsulter eller kan jag göra det själv?”.

Tillbaka till bloggen