Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
Missnöje i bolaget? Så återställer du balansen!

Missnöje i bolaget? Så återställer du balansen!

2018-07-11

De flesta chefer upplever nog vid något tillfälle en obalans i bolaget. Det kanske beror på konflikter mellan kollegor, ojämn arbetsbelastning eller allmänt missnöje mot ledningen. Oavsett vad anledningen är, så leder det ofta till dålig stämning på arbetsplatsen. I det här blogginlägget ger vi våra tips på hur du kan återställa balansen i bolaget – och komma på fötter igen!

Lokalisera obalansen i bolaget

Som chef är det lätt att bli fartblind, du sitter ofta med näsan i det operationella och missar de små detaljerna. Till exempel att Anna har tagit skrivbordslunch varje dag i två veckor – för att hinna med de arbetsuppgifter som tillkom efter att Erik slutade. Eller att medarbetarna ger varandra menande blickar när du ber om ursäkt för att ha missat det där interna mötet, igen! Grupperingar skapas, energin blir negativ och medarbetarnas psykiska hälsa – såväl som resultatet – får sig en törn.

För att få tillbaka bolaget på rätt spår, gäller det att lokalisera obalansen och agera på behovet av förändring. Vad behöver ni göra för att företaget ska utvecklas i rätt riktning? Let’s face it! Alla chefer har nog någon känt att läget på arbetsplatsen inte är helt 100. Då gäller det att våga lyfta fram problemen och be om feedback – istället för att fly.

Skapa ett forum för konstruktiv feedback

Hur får man då problemen att komma upp till ytan? Räcker det att slänga ut frågan under nästa företagsmöte? Alla medarbetare är inte tillräckligt bekväma för att tala om för dig personligen vad problemet är. Om du frågar dem rakt ut – och utan att ge dem betänketid – kommer du troligtvis varken få något ärligt eller konstruktivt svar. Stig istället åt sidan och låt personalen själva komma fram till vart skon klämmer.

Ge dem ett helt eget forum, där de kan känna sig bekväma att framföra både ris och ros. Varför inte styra upp en workshop? På så sätt får personalen själva diskutera eventuella störningsmoment och komma med lösningar. Dialogen ska vara fri, men utan att det blir ett forum för pajkastning. All kritik ska vara konstruktiv och bemötas med förslag på lösningar. Efter workshopen får de återkoppla till dig – och övriga chefer – med resultatet.

Följ upp!

När du har fått feedback från personalen, gäller det att också följa upp den. Se till att ledningen jobbar igenom förslagen och tar till sig dem seriöst. Våga tro på medarbetarnas omdöme och återkoppla med åtgärder som känns realistiska för bolaget. Ni kanske inte kan höja samtligas lön med 3000 kronor – men ni kanske kan införa en tydligare prioritetsordning för arbetsuppgifter, bli bättre på att delegera eller köpa in höj- och sänkbara skrivbord till kontoret.

Viktigast är att ni inte tappar tråden. Dina medarbetare har lagt ner tid och engagemang på att komma med konstruktiv kritik – se till att respektera det och lyssna på vad de har att säga. I slutändan vet de själva bäst vad som står i vägen för deras produktivitet och resultat – och vad du som arbetsgivare kan göra för att underlätta!

Vill du läsa mer om rekrytering? Ta del av vår guide ”Behövs rekryteringskonsulter eller kan jag göra det själv?”.

Tillbaka till bloggen