De många delarna i en rekryteringsprocess
När du startar igång en rekryteringsprocess behöver du såklart analysera noggrant hur tjänsten ska utformas och vilken typ av person du söker. När du satt de olika parametrarna och skrivit klart din kravprofil är det dags för steg två; tjänsten ska (ofta) annonseras, ett första urval ska göras, telefonintervjuer och personliga intervjuer bokas in, det görs referenstagningar och eventuella tester.
Men många fler moment gömmer sig bakom varje del, allt ifrån hur en annons skall utformas till vilka frågor som behöver ställas under en referenstagning. För vilka frågor du ställer påverkar också vilka svar du får, eller hur? Här bör du som rekryterare alltid hålla dig alert – det finns en hel del signaler som en van rekryterare kan uppfatta i kontakten med kandidater. Och allt som oftast kan det vara klurigt att sätta fingret på dem.
En erfaren rekryterare är en pricksäker rekryterare
I många fall krävs det erfarenhet inom området för att kunna läsa av och uppfatta rätt signaler.
Rekryterarens uppgift är att skapa sig en helhetsbild av kandidatens erfarenhet, utbildning och personlighet och sedan matcha detta mot den utlysta tjänsten och kulturen på företaget. Det är med andra ord ett komplicerat pussel att lägga. Har du otur saknas det dessutom bitar till pusslet som gör att du behöver lägga till några kompletterande delar. Tester kan vara ett exempel på en sådan kompletterande del, arbetsprover en annan och provanställning en tredje. Målet är förstås att ett hundraprocentigt tycke skall uppstå mellan kandidaten och tjänsten/företaget.