Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
Niklas Bergh om kreativitet
28 april 2020, av Level Recruitment

Bra kommunikation måste få autopiloten i mottagarens hjärna att koppla ifrån

Gör inte misstaget att tro att de potentiella kunderna påminner om dig själv. Det säger Niklas Bergh, som genom åren fört ett korståg mot det han kallar dålig kommunikation.

Som en av grundarna till det hajpade hörlursbolaget Zound Industries var Niklas Bergh en frekvent bokad föreläsare – och ofta med kommunikation i fokus.

– Företag har en massa mål och idéer om vad man vill omsätta som gör det omöjligt för dem att tänka sig in i den symbios de befinner sig i. När man sitter där i tematiskt döpta konferensrum täckta med whiteboards vill man bara sälja sina produkter och tjänster.

Niklas drar en parallell till stegen på Maslows behovstrappa när han tänker på människorna som ska köpa just dessa produkter och tjänster; att de måste känna ett behov av dem och att det får dem att förbättra sin tillvaro.

– Det vill säga: bli tryggare, mätt och så vidare. Att kommunicera med dem är en empatisk förmåga, och den glöms hela tiden bort så budskapet blir ungefär på samma nivå av sofistikation som “kom och köp” eller något som är så komplext att mottagaren tappar fokus på tre stavelser. 

Enligt Niklas Bergh går många i en och samma misstagsfälla – nämligen att man ”gör sin kommunikation så kopiöst ointressant och nästan alltid väldigt lik sina närmaste konkurrenters kommunikation”.

– Om man vill att någon ska uppfatta vad man lagt en massa budget på att skicka ut och kanske till och med reagera, så måste ens kommunikation få hjärnan att misslyckas i sitt förutspående. Man måste helt enkelt förvåna. Det här är nog egentligen samma regler som gäller för humor men det betyder inte att kommunikation måste vara tokroligt. Men att lyckas få autopiloten i mottagarens hjärna att koppla ifrån är det mest kraftfulla man kan göra om man vill nå igenom till en människas medvetande.

Våga anställa folk som inte har blåa ögon och efternamn som slutar på “son" tio generationer bakåt.

Kontentan, påpekar Niklas, är att världen är full av kommunikation som missar målet och oftast beror det på att folk är livrädda och inte vågar tänka själva.

– Därför kopierar man varandra till total likformighet. Titta bara på bilindustrin där det snart inte går att se skillnad på bilmodeller och alla gör reklamfilmer på nästan samma snirkliga alpvägar. I grund och botten tror jag att det handlar om chefer. Det är så oerhört svårt att vara en chef och så många som gör det så dåligt. När hörde du senast någon som sade “min chef är så bra”? 

Det är kanske inte så vanligt?

– Nu är jag ute på djupt vatten, men jag tänker att bra chefer är servicepersonal för sina anställda och skapar rum för experiment och misslyckande som ger möjlighet att tänka fritt och stort under lagom kontrollerade former. När det här inte finns blir världen trist, likformig och ointressant. 

Hur kan man på egen hand lära sig att känna igen de fel man gör?

– Jag tror att alla måste skapa sina egna filosofier och betygskategorier och sedan ständigt revidera dem. Det måste vara någon slags blandning mellan bondförnuft och visionärt tänkande, säger Niklas.

Idag har han sedan flera år tillbaka slutat jobba för Zound Industries, och antalet föreläsningar är inte längre lika många till antalet. Istället lägger han mycket kraft på sitt entreprenörskap i Trumpet Woolwear, som tillverkar underställ i merinoull, långloppsträning samt på podcasten Lagom Kondition tillsammans med Erik Wickström.

Men trots att han delvis lämnat föreläsningsbranschen har han ändå vissa rekryteringsråd att dela med sig av till chefer på marknads- och kommunikationsavdelningar:

– Våga anställa folk som inte har blåa ögon och efternamn som slutar på “son" tio generationer bakåt. De kanske inte ens behöver kunna svenska.

Läs mer om Trumpetwool.

Bra kommunikation måste få autopiloten i mottagarens hjärna att koppla ifrån

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}