På denna webbplats används cookies som gör att webbplatsen fungerar bättre.

Jag accepterar

Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
Christian Smith Level Recruitment
7 juli 2020, av Level Recruitment

Tillit och transparens är höstens viktigaste KPI

Christian Smith, försäljningschef och partner på Level Recruitment, om varför öppenhet och transparens är ett underskattat värde. 

Vi slänger oss ibland lite för mycket med bedyranden om transparens idag, kan jag tycka. I många sammanhang har det blivit ett av de där slitna begreppen som lätt blir corporate b… Ja, ni vet vad jag menar. Det innebär inte att öppenhet inte är viktigt.

Som så många andra idag bygger vi på Level Recruitment också vår kultur på transparens. Men märk väl att det inte bara är ett ord vi slänger oss med. För oss är transparensen på allvar. Utan en hundraprocentig öppenhet i varje litet moment av vår verksamhet tappar vi vår identitet. Det är vår utgångspunkt. 

Låter det dramatiskt? Inte alls. Vi är en people business, om någon. Allt vi arbetar med involverar, eller mer korrekt: bygger på, mänskliga relationer. Våra kunder, kandidater och medarbetare är alla personer som har all möjlighet i världen att arbeta med eller för vilket annat rekryteringsbolag som helst. Det finns en del, som bekant.

Relationer bygger på förtroende, på tillit. För att våra goda intentioner ska nå fram måste vi göra det vi lovar och säga det vi menar; vi ska inte vara ja-sägare. För en ja-sägande rådgivare är inte mycket värd, inte sant? 

I en rekryteringsprocess är det extra viktigt. Utan transparens kan hela insatsen lätt riktas åt fel håll, inte minst när man - som vi på Level Recruitment - jobbar med specialistrekrytering. Här fungerar inte ett “black box”-tänk, där hela rekryteringsprocessen definieras av en sorts mystik. Som kund till oss får du veta vilka kandidater vi tror passar er bäst, hur de ser på er och var vi ligger till i processen. Även om nyheterna inte alltid är positiva. 

Samma sak gäller internt, oavsett bransch. Om inte du som ledare är transparent, på riktigt, varför ska dina medarbetare vara det? Och om dina medarbetare inte är transparenta - är verkligen ditt företag det? 

Skapa en kultur byggd på transparens genom att inte bara hålla brandtal om det som går bra. Berätta om misstagen också, om felbedömningarna. För de sker, såklart. Uppmana alla chefer att uppmuntra öppna samtal och att minska tröskeln för medarbetare som behöver lätta sitt hjärta. Fokusera extra noga på dem med kundansvar. Lär dem hur ni värnar om kundrelationerna genom att visa kunderna respekt i form av total transparens. När något går fel ringer ni dem direkt, ni förekommer. Proaktiv transparens i verkligheten är långt från corporate bullshit (ja, jag sa det den här gången…). 

Säkerställ att ni alla i ledningsgruppen håller samma linje. Ni måste alla tydligt, och återkommande, kommunicera att öppenhet är en grundpelare på ert företag. Låt det bli höstens viktigaste KPI: att öka graden av tillit och transparens.

Christian Smith, försäljningschef och partner på Level Recruitment

Tillit och transparens är höstens viktigaste KPI

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}