Rekryteringsbloggen
Hur går man tillväga om man vill se till att hamna på en headhunters radar? Att ta en förutsättningslös fika är tyvärr sällan något upptagna rekryterare har tid med. Men det finns andra lämpliga sätt att komma i kontakt med en headhunter.
Nuförtiden är det inget problem för en headhunter att hitta potentiella kandidater. Den digitala utvecklingen har gjort det möjligt att hitta tiotals kvalificerade personer för nästan vilket jobb som helst inom några timmar. Det som är viktigare är att headhuntern verkligen förstår kundens verksamhet och den aktuella tjänsten på djupet, så att de kan rikta in sig på rätt personer och framför allt locka dem att delta i processen.
Detta innebär dock tyvärr att det är mycket svårt att lyckas boka in en tid med en headhunter om man är på jakt efter nya utmaningar. Headhunterns tid används istället till att genomföra pågående uppdrag och diskutera nya projekt med kunderna. Trevliga "låt oss lära känna varandra"-möten över en kopp kaffe är i regel inte möjliga.
I den här artikeln går vi igenom några tips på hur du bör göra för att framgångsrikt kontakta en headhunter på bästa sätt.
1. Ta reda på hur processen fungerar
Hitta en rekryteringsfirma du tror skulle vara intresserad av din kompetens och sök upp en allmän e-postadress för att kort presentera dig själv – men framför allt för att fråga om hur deras process fungerar. Med andra ord, ta reda på hur du kan se till att de har din information när en lämplig rekrytering blir aktuell.
De flesta företag använder idag effektiva kandidat-databassystem. Om dina uppgifter finns där är det mycket mer sannolikt att du blir kontaktad, jämfört med om de bara hittar dig via LinkedIn eller andra databaser.
2. Agera
När du har fått reda på hur det aktuella företaget arbetar, ge ett professionellt intryck genom att agera omedelbart. Skicka gärna också ett tackmeddelande där du uttrycker din uppskattning för instruktionerna och meddelar att du har följt dem.
3. Var aktiv och håll dig i deras minne
Om du har etablerat en kontakt med ett headhunting-företag på personnivå är det inte en dålig idé att uppdatera dem om din situation varannan eller var tredje månad, om din situation inte har förändrats. I detta skede är det också bra att skicka en kontaktförfrågan på LinkedIn. Vissa headhunting-företag annonserar även en del av sina rekryteringar på sina hemsidor, och att följa dessa och vara aktiv kan löna sig.
Avslutningsvis
Även om vi främst rekommenderar ovanstående tillvägagångssätt, händer det ibland att någon som letar efter nya möjligheter lyckas sälja in sig själv så bra att det blir ett möte. Dessa personer har oftast en gemensam nämnare: de ber inte bara om hjälp, utan funderar också på hur de kan bidra och hjälpa till tillbaka. Dessa samtal är mycket intressanta och leder ibland till oväntade resultat…