Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
Emma Aronsson
23 september 2024, av Level Recruitment

Rätt rekrytering möjliggör hållbar tillväxt för Savab

 

När Sundbybergs Avfall och Vatten AB (Savab) behövde rekrytera en utvecklingssamordnare för att möta företagets tillväxt vände de sig till Level Recruitment. Tack vare rekryteringskonsult Louisa Torstenssons förståelse för företagets behov och kultur, samt förmåga att utmana deras krav och perspektiv, kunde de hitta den perfekta kandidaten till rollen.

– Level Recruitment vågar utmana våra förväntningar och presentera kandidater som vi kanske inte hade övervägt annars, säger Nina Isaksen, affärsområdeschef på Savab.


 

Sundbybergs Avfall och Vatten AB (Savab) är ett kommunalt bolag ansvarigt för avfallshantering och vattenförsörjning i Sundbybergs stad, och har vuxit snabbt sedan det grundades 2017. Med ett starkt fokus på hållbarhet och en vilja att ligga i framkant inom både vatten- och avfallshantering, såg bolaget ett behov av att stärka de interna strukturerna och hantera ”växtvärken”. Därmed beslutade Savab att rekrytera en utvecklingssamordnare – en nyckelroll som skulle bidra till att säkerställa ordning och reda i de interna processerna.

För att hitta rätt kandidat vände de sig till Level Recruitment, en långsiktig rekryteringspartner som de arbetat med vid flera tidigare rekryteringar.

– Det är en bransch där alla slåss om samma kompetens, så det gäller att hitta rätt kandidater – och där är Level Recruitment bra. De förstår vår verksamhet, vår kultur och våra behov, säger Malin Persson, HR-partner på Förvaltaren och ansvarig för Savab:s HR.


   

Ett nära och utmanande samarbete

Rekryteringsprocessen för rollen som utvecklingssamordnare präglades av en stark dialog. Louisa Torstensson, rekryteringskonsult på Level Recruitment, har varit involverad i flera rekryteringar för Savab och hade därmed en god förståelse för både bolaget och det specifika teamet som kandidaten skulle ansluta till.

Tillsammans med Louisa insåg Savab att de behövde en person med ett starkt miljöintresse, erfarenhet av förändringsarbete och en förmåga att leda projekt. Men viktigast av allt – rätt personlighet som kunde passa in i det engagerade och familjära teamet.

– Det är viktigt att vi hittar någon som inte bara har rätt kompetens, utan också passar in i vår kultur. Level vågar utmana våra förväntningar och presentera kandidater som vi kanske inte hade övervägt annars. Det ger oss ett bredare urval och ofta bättre resultat, säger Nina Isaksen, affärsområdeschef för Avfall och Miljö.

Louisa har utvecklat en gedigen search-strategi för att hitta de mest kvalificerade och engagerade kandidaterna för Savab:s specifika behov.

– För varje ny rekrytering är vi noga med att lyssna in deras förväntningar och krav. Vi vill hitta kandidater som både matchar de formella kraven och kompletterar bolagets dynamik, förklarar Louisa.

   

Kandidaten som matchade perfekt

Efter en omfattande rekryteringsprocess presenterade Louisa kandidaten Emma Aronsson. Emma, som har en lång bakgrund inom samordning och projektledning från både offentlig och privat sektor, visade ett starkt intresse för hållbarhetsfrågor och utvecklingsarbete – två centrala komponenter för rollen som utvecklingssamordnare på Savab.

– Jag lockades av möjligheten att forma rollen själv och utveckla en tjänst från grunden. Att Savab är inne i en spännande tillväxtfas gjorde också att rollen kändes väldigt rätt för mig, säger Emma och fortsätter:

– Hela rekryteringsprocessen med Level Recruitment och Louisa har varit professionell och trygg. Hon har hela tiden hållit mig uppdaterad och guidat mig genom varje steg.

För Louisa är det samarbetet som utgör grunden för en lyckad rekrytering. Genom att hålla en öppen och kontinuerlig dialog med både kund och kandidat kan hon säkerställa att alla parter känner sig hörda. I processen med Savab var det just detta samspel som gjorde skillnad.

– Det blev en jättebra match, mycket tack vare Malin, Nina och Emma, och deras dialog. Jag vill verkligen lyfta fram hur viktigt samarbetet har varit för att nå detta resultat, säger hon.

   

En rekrytering med långsiktig framgång

Savab:s partnerskap med Level Recruitment har resulterat i en rekrytering som stärker bolagets långsiktiga utveckling. Den nya rollen kommer vara viktig för att hantera bolagets snabba tillväxt och bidra till fortsatt hållbar utveckling.

– Med Emma på plats ser vi fram emot att fortsätta vårt viktiga arbete med hållbar vatten- och avfallshantering, samtidigt som vi stärker våra interna processer och skapar ännu mer struktur i verksamheten. Emma kommer att spela en stor roll i vårt fortsatta utvecklingsarbete, säger Nina.

– Vi vet alltid att Level kommer leverera, och det är en trygghet att jobba med dem. De utmanar oss och levererar alltid med kvalitet. Det gör att vi vet att vi kan fortsätta växa och utvecklas med rätt personer ombord, säger Malin Persson.

Rätt rekrytering möjliggör hållbar tillväxt för Savab

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}