Kontoret som servicecenter
Mobila kontor som gör det möjligt för personalen att jobba på distans, är något alltfler arbetsplatser börjat anamma. Idag utgör lokalkostnaderna en av de största utgifterna för många företag – och i vissa fall är inte heller alla medarbetare alltid på plats på kontoret samtidigt. Är det verkligen nödvändigt att varje individ ska ha ett eget skrivbord? Allteftersom efterfrågan växer börjar kontoret (som vi känner till det) att omvandlas, från en traditionell arbetsplats till ett modernt servicecenter – med de verktyg som behövs, för de medarbetare som behöver det.
Kontor i sig kommer troligtvis aldrig försvinna, men de kommer byta skepnad. Mycket pekar på att morgondagens kontor kommer fungera som en verktygslåda – med alla de nyckelfunktioner medarbetarna kan tänkas behöva. Kopiator, konferensrum och kollegor att bolla idéer med, är exempel på verktyg som varje företag har nytta av. Men det behöver inte betyda att verktygen måste finnas tillgängliga åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan.
Vi går mot en allt mer individanpassad arbetsplats, där varje medarbetare så småningom kommer kunna välja när, hur och vart arbetet ska utföras. Vill man spendera alla dagar i veckan på kontoret kan man göra det – och vill man komma in någon gång ibland för att låna konferensrummet eller få feedback från en medarbetare, kan man göra det också. Kontentan är att kontoret går alltmer mot att bli ett servicecenter – och är på väg bort från att vara en plats man spenderar majoriteten av sin vakna tid på.
Kontroll i form av resultat
Dagens arbetsplats bygger en hel del på kontroll, där arbetsgivaren hela tiden ska kunna kontrollera att personalen gör sitt jobb. Vissa företag använder stämpelklockor och andra system för tidrapportering. Men är det verkligen bästa sättet att avgöra om en medarbetare varit produktiv? Många företag har redan idag börjat applicera fria arbetstider, vilket innebär att deras personal kan komma och gå som de vill, utan att behöva stämpla in eller ut. Så länge de gör sitt jobb spelar det inget roll om de gör det på morgonen, kvällen eller natten för den delen.
Istället för att vaka över personalens arbetstid, fokuserar de här företagen på resultatet. Levererar medarbetarna som de ska? Då påverkar det inte företaget att de går hem vid 14, eller 13, på fredagarna. Eller att de kommer in vid 10, för att hinna lämna på förskolan.
Den individanpassade arbetsplatsen
Individualism är vad som ligger i centrum för morgondagens arbetsplats. Men vad händer med dem som inte trivs med att bestämma allt själva? De som vill ha struktur, rutiner och dagligt stöd från sina kollegor. Det är självklart viktigt att arbetsplatsen passar alla, inte bara dem som förespråkar frihet under ansvar.
En individanpassad arbetsplats betyder också just det, att den ska kunna anpassas efter alla individer som vistas där. Alla personer kan inte leverera lika bra på en helt fri arbetsplats och då krävs det alternativa lösningar, så att ingen råkar falla mellan stolarna. För dem som behöver, bör det alltid finnas ett fysiskt kontor att komma till, en grupp kollegor att prata med och allt som hör till. Hur man ska lyckas lösa båda delarna är en utmaning – vad är den ultimata lösningen för ditt företag?