Rekryteringsbloggen
Efter flera år och flera specialistrekryteringar har Humlegården Fastigheter och Level Recruitment ett bra samarbete. Enligt Marie Edling, HR-chef på Humlegården Fastigheter, är dialogen nyckeln till det goda partnerskapet. – Level Recruitments rekryterare är pålästa, kunniga om vad som händer på marknaden och om vilka roller som är attraktiva i branschen. Det gör att vi kan ha en dialog kring rekryteringarna, säger hon.
Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. De har 95 anställda och äger 60 fastigheter till ett värde om 38,3 miljarder kronor (30 juni 2024). På Humlegården strävar man efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det åstadkommer man genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter.
Marie Edling är HR-chef på Humlegården Fastigheter sedan nio år tillbaka. Hon brinner för att se medarbetare växa och utvecklas, men också för att bidra till företagets framgångar i en tid där utvecklingen hela tiden går snabbare och snabbare. Just fastighetsbranschen är en av många branscher som just nu genomgår förändringar i och med den snabba digitaliseringen.
– Ett av de områden där det händer mycket nu och där efterfrågan på kompetens är stor är inom teknik, drift och förvaltning. Inom dessa områden utvecklas saker särskilt snabbt och vi behöver digitalisera våra fastigheter efter högre krav från kunder och hyresgäster. Här har vi haft mycket bra hjälp av Level Recruitement. Men för att vi i fastighetsbranschen ska lyckas kompetensförsörja måste marknaden och utbildningsinstituten hänga med i den utvecklingen, säger Marie.
Diskuterar fram den bästa kravprofilen
För att få hjälp med att rekrytera och hitta kompetens har Marie och Humlegården Fastigheter tagit hjälp av Level Recruitment i många år. Förutom roller inom drift och förvaltning har det också handlat om specialister inom hållbarhet och roller som Business Controller, projektchef och teknisk förvaltare – för att nämna några.
– Level Recruitment har levererat kandidater som matchar vår kravprofil i stort sett varje gång, och det är där dialogen mellan oss har varit viktig, säger Marie.
Just att kunna diskutera kommande rekryteringar med Level Recruitments rekryterare är något Marie menar att hon värdesätter högt i samarbetet:
– Levels rekryterare är pålästa, kunniga om vad som händer på marknaden och om vilka roller som är attraktiva i branschen. Det gör att vi kan ha en dialog kring rekryteringarna, vilket har varit väldigt bra.
Transparens och kontinuerlig dialog
Under åren har Level Recruitment hjälpt Humlegården Fastigheter att rekrytera ett flertal specialistroller och Marie har regelbundna möten med Christian Smith för att stämma av hur marknaden ser ut.
– Vår löpande dialog och våra öppna samtal kring marknaden och kommande möjligheter gör att vi blir träffsäkra när det är dags att hitta nästa stjärna till Humlegården. Genom att vi skapar oss en förståelse för företagets själ blir det enklare att finna guldkornen, säger Christian Smith som är försäljningschef på Level Recruitment.
För Level Recruitment är det viktigt att hela tiden återkoppla kontinuerligt under en rekryteringsprocess – något som uppskattas mycket av Marie.
– Vi får återkoppling från rekryteraren även om det inte hänt något särskilt den veckan, det gillar jag. Det finns en stor transparens och de är ärliga om en roll är särskilt svår att rekrytera, vilket jag uppskattar, säger Marie och fortsätter:
– Det finns en enkelhet i att samarbeta med Level Recruitment som jag uppskattar, avslutar Marie.