Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
20 oktober 2017, av Level Recruitment

Inbound Recruiting – låt kandidaterna hitta dig

Trött på att jaga kandidater? Lägg grunden för en lyckad rekrytering genom att skapa värdefullt innehåll anpassat efter din specifika målgrupp. Inbound Recruiting handlar om att fånga potentiella kandidaters uppmärksamhet utan att nödvändigtvis vara den som skriker högst.

Nya former av rekrytering

I ett samhälle där företag nästintill slåss om medarbetare har rekryteringsprocessen utvecklats till så mycket mer än en annons på Platsbanken. De egenskaper som gör dig till den ultimata arbetsgivaren behöver idag kommuniceras såväl utåt som inåt – och det ska ske digitalt. Inbound Recruiting bygger på att potentiella kandidater ska hitta dig snarare än att du ska hitta dem. För att göra detta möjligt behöver du bygga en stadig grund kring ditt arbetsgivarvarumärke – redan innan du ringer rekryteringsfirman och sätter igång processen att anställa. Nyckeln är att hela tiden ligga steget före, att utveckla en strategi där ditt företag får höras och synas i rätt forum.

Kommunicera värde som motiverar

Du attraherar kandidater genom att skapa innehåll som väcker nyfikenhet och inspirerar till dialog. Dagens medarbetare motiveras av fler faktorer än en hög lön och en fin titel – trevlig arbetsplats, flexibla arbetstider och personlig utveckling slår ofta högre. De bästa förutsättningarna för en lyckad rekrytering börjar med dig som arbetsgivare. Ligg steget före genom att bemöta potentiella frågor och funderingar redan innan kandidaten skickat in sin ansökan. Är ni ett energiskt, globalt företag med ljusa utvecklingsmöjligheter och bra kompetensutveckling? Tala om det – på din webbplats, LinkedIn, Facebook, Twitter, blogg och så vidare. Samtliga forum där potentiella kandidater rör sig är av intresse.

Ett tips är att börja med dina nuvarande medarbetare – de är trots allt företagets främsta ansikte utåt. Det är viktigt att det budskap du vill kommunicera till framtida kandidater överensstämmer med de värderingar som redan finns i företaget. Om budskapet inte är genuint kommer det lysa igenom, dina medarbetare måste tro på det lika mycket som du gör.

Väck uppmärksamhet kring ditt företag

Rekryterar du en systemutvecklare? Se till att synas i forum som är relevanta för systemutvecklare med innehåll som väcker uppmärksamhet hos just den målgruppen. Kommunicera inte ditt budskap på LinkedIn bara för att konkurrenterna gör det, om det inte är där din målgrupp finns. Här gäller det istället att tänka kreativt. Gå med i grupper på Facebook, skapa diskussion och för en dialog med potentiella kandidater kring ett ämne som intresserar just dem. Och om du inte vet vilka forum din målgrupp befinner sig i – rådfråga en rekryteringsbyrå som är inriktad på din bransch. Inbound Recruiting handlar om att skapa de bästa förutsättningarna för att attrahera kompetenta kandidater, men det betyder inte nödvändigtvis att du måste sköta hela rekryteringen själv.

Tänk på att rekryteringsprocessen i sig också är en reflektion av ditt arbetsgivarvarumärke. Påstår ni er vara en snabbtänkt och effektiv organisation med framåtanda? Se då till att agera därefter. Det är kontinuiteten – och hur du kommunicerar den – som i slutändan gör dig till en attraktiv arbetsgivare.

Inbound Recruiting – låt kandidaterna hitta dig

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}