Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
2 april 2025, av Level Recruitment

De 5 vanligaste anledningarna till att en medarbetare säger upp sig

Ofta satsar företag mycket på rekrytering och på att attrahera framtidens talanger, vilket naturligtvis är viktigt och något vi på Level Recruitment är starkt engagerade i. I vårt arbete har vi många samtal med människor som söker nya utmaningar i sin karriär. I dessa förtroliga samtal stöter vi ofta på grundorsaker till varför en person vill byta arbetsplats och roll. Detta har lett oss till slutsatsen att många organisationer lägger för lite fokus på varför bra medarbetare säger upp sig. I den här artikeln listar vi de fem vanligaste orsakerna till att bra medarbetare säger upp sig, baserat på våra erfarenheter.

1. Arbetet saknar syfte eller upplevs inte som meningsfullt

När man frågar människor i arbetslivet vilken typ av arbete de vill ha, hör man alltmer sällan svar som handlar om lön, en fin titel eller ett känt företag. Svaren handlar istället oftare om att arbetet ska ha ett djupare syfte och vara meningsfullt, gärna på ett sätt som gör att personen känner att hen kan påverka med sitt eget arbete. Om detta inte uppfylls är det bara en tidsfråga innan personens kontaktuppgifter finns på en annan organisations webbplats.

2. Ingen möjlighet att påverka

Bra medarbetare har ofta en gemensam nämnare – de vill påverka och förbättra saker. Om en person inte ges möjlighet att göra sin röst hörd, föreslå förbättringar eller vara med och utveckla saker, kan detta leda till att personen börjar söka sig till andra jobb.

3. Närmaste chef och ledarskap

Du har kanske stött på uttrycket "Employees don’t quit working for companies, they quit working for their bosses." Det finns knappast något bättre sätt att uttrycka detta på. Tyvärr finns det och kommer alltid att finnas chefer som aldrig borde ha hamnat i en ledarroll. Deras bristande ledarskapsförmåga och arbetssätt påverkar ofta personalomsättningen negativt. Jobbsökare utvärderar sina framtida chefer på samma sätt som en chef utvärderar kandidaters lämplighet för organisationen. En arbetssökande väljer ofta en arbetsplats baserat på det intryck chefen ger av organisationens ledarskapskultur under rekryteringsprocessen.

4. Ingen möjlighet att utvecklas eller avancera

En av de mest givande delarna av rekryteraryrket är att få träffa och samtala med människor som man inte kände till tidigare. Under samtalen är det vanligt att fråga vad som väckte intresset för den aktuella tjänsten, och ofta nämns att det saknas karriärmöjligheter i den nuvarande organisationen eller att personen känner att utvecklingen har stannat av. I dessa fall kan en kontakt från en rekryterare öppna upp nya möjligheter till utveckling.

5. Brist på uppskattning

Detta är starkt kopplat till punkten om ledarskap. Ofta bottnar känslan av brist på uppskattning i att närmaste chef inte uppmärksammar eller erkänner medarbetarens insatser. Ett exempel är en chef som tar åt sig äran för resultat och prestationer som egentligen är teamets verk. Brist på uppskattning kan också innebära att personen inte upplever att han eller hon får rätt ersättning för sitt arbete, vilket leder till en känsla av att inte bli värderad. Det kan i sin tur leda till beslutet att fortsätta karriären någon annanstans.

Andra vanliga orsaker till att en bra medarbetare plötsligt säger upp sig kan vara en alltför hög arbetsbelastning, dåliga relationer med kollegor, en dålig arbetsmiljö, brist på flexibilitet (t.ex. när det gäller semester eller distansarbete), och brutna löften (t.ex. om förmåner eller karriärmöjligheter).

Hur ser ni till att era medarbetare inte drömmer om att söka sig vidare?

De 5 vanligaste anledningarna till att en medarbetare säger upp sig

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}