Bakgrundskontroller är inte standard i alla rekryteringsprocesser men det förekommer och beror oftast på vilken typ av tjänst det gäller. Vissa tjänster ställer högre krav på kandidaterna och deras bakgrund och därför kan det vara av stor vikt att göra ett utdrag ur belastningsregistret eller en kreditupplysning. En annan metod som blir allt mer vanligt förekommande är att kontrollera vilka spår en kandidat har lämnat efter sig på Internet. Genom en Googlesökning kan man snabbt få en bredare bild av kandidaten samt bekräfta eller dementera det intryck man fått vid ansökan.
Innan du bestämmer dig för att Googla en kandidat
Det finns dock några saker du bör tänka på innan du börjar googla en kandidat. Börja med att fastställa vilken information du är ute efter och hur du ställer dig till annat du hittar på vägen. Sociala kanaler som exempelvis Facebook tenderar att hamna högt i sökresultatet och du bör därför vara medveten om att bilder från kräftskivan eller 30-årsfesten kan dyka upp. Är detta någonting du kommer lägga värderingar i? Är det relevant för tjänsten?
Kandidatens namn spelar roll
En annan viktig sak att tänka på är hur kandidatens namn kommer påverka sökningen. Ett vanligt förekommande namn som exempelvis Anna Johansson kommer göra det svårare för dig att hitta information medan ett ovanligare för- eller efternamn blottar kandidaten betydligt mer. Detta innebär att du inte kommer att kunna göra en rättvis jämförelse mellan olika kandidater. Google kan alltså vara ett bra verktyg för att få en bredare bild av kandidaten men kan också i vissa fall snarare stjälpa än hjälpa. Fundera därför på följande innan du beslutar dig för att sätta igång:
- Vilka uppgifter vill jag få fram genom min sökning?
- Är det relevant för tjänsten att jag Googlar kandidaten?
- Kommer jag lägga några värderingar i det material som dyker upp i t.ex. i sociala kanaler?
- Om det dyker upp oklarheter efter din sökning, säkerställ fakta innan du avskriver kandidaten.