Kolla in vår nya kunskapsbank, fylld med information och guider att ladda ned. Till Kunskapsbanken
platsannons

Att tänka på innan du skriver en platsannons

2019-02-21

Förbereder du dig för att rekrytera en ny medarbetare? Innan du påbörjar arbetet med platsannonsen finns det några saker som du borde ha koll på – i det här blogginlägget kommer vi med våra fem bästa tips!

1. Undvik klyschor

Att man ska undvika att använda sig av klyschor i en platsannons kanske känns givet. Men ändå är det något som lätt kan slinka med utan att man tänker på det. Vad kännetecknas egentligen som en klyscha? Är det att använda uttryck som “du är van vid att ha många bollar i luften” eller att beskriva en kandidat som “social, driven och noggrann”? Tänk dig att du ska undvika att låta som alla andra – din platsannons ska vara unik för just den tjänst ni söker och det företag ni är. Om du gärna vill att kandidaten ska vara just social, driven och noggrann, är det viktigt att du talar om varför. Släng dig inte bara med adjektiv, utan skriv hellre att “tjänsten kräver mycket interaktion med kunder, därför är det fördelaktigt att du är utåtriktad och gillar att jobba med människor”, till exempel.

2. Publicera i rätt kanaler – med rätt sökord

Idag är platsannonser ofta skrivna mindre formellt än tidigare – man uttrycker sig mer i talspråk och riktar sig mot kandidaten på ett personligt plan. Av den anledningen har också kanalerna som platsannonsen publiceras i förändrats. Många gånger är det mer naturligt att bemöta potentiella framtida medarbetare i till exempel sociala medier, än på Platsbanken eller i en branschtidning. Men viktigast av allt är att du använder dig av rätt kanaler, där just dina kandidater rör sig. Har du koll på om det är LinkedIn, Facebook eller kanske Veckans Affärer som gäller för dina framtida medarbetare? Om inte, är det dags att ta reda på det.  Innan du publicerar din platsannons är det också viktigt att du tänker på sökordsoptimering – för kandidaterna kommer troligtvis att hitta dig genom just en sökfunktion. Vilka ord kommer fånga rätt kandidats intresse?

3. Visa era värderingar

Hur du beskriver ert företag i platsannonsen är minst lika viktigt som hur du beskriver arbetsuppgifterna. Det blir allt mer betydelsefullt för kandidaterna att känna att deras personliga värderingar stämmer överens med företagets. De mjuka värdena är ofta de som väger tyngst – att det till exempel finns en bra arbetsmiljö, flexibla arbetstider och trevliga kollegor. Om företaget i sig inte har det mest välkända (eller roligaste) varumärket, är det dessutom extra viktigt att kunna locka med annat! Tänk på att ni vill ha en kandidat som passar in bra hos just er – och var tydliga med vilken sorts företag ni är i platsannonsen, så att ni väcker intresse hos rätt kandidater. Ni vill ju inte bara ha en duktig ekonom (till exempel), ni vill ha en duktig ekonom som delar era värderingar och vill jobba med just er!

4. Var inte för detaljerad

Ett vanligt misstag när det kommer till platsannonser är att man vill ha för mycket av en och samma person. Man är inte tillräckligt detaljerad i sin beskrivning, vilket gör att få kandidater känner sig träffade av annonsen. Faktum är att det inte alltid är rimligt att kräva att en tjänst ska fyllas av en person som både har utbildning, goda språkkunskaper, flera års erfarenhet och rätt löneanspråk. Men annonsen får samtidigt inte heller vara för bred – du vill ju att framtida medarbetare som läser den ska kunna relatera. Om kravspecifikationen inte är rätt kommer inte rekryteringen att bli det heller. Här kan det vara en god idé att ta hjälp av en extern rekryteringspartner, för att verkligen fånga rätt typ av kandidater. En partner som är van vid att skriva platsannonser och har kunskap om branschen, kan bedöma hur detaljerat just den här tjänsten ska beskrivas.

5. Var noga med rubriksättning

Tydlighet är mycket viktigt när det kommer till rubriksättningen – du vill nå ut ur bruset, men det gör du inte nödvändigtvis genom att överdriva med en unik rubrik. Som till exempel “Driven systemutvecklare sökes till agilt teknikföretag i framkant”. Det är viktigare att du är tydlig i rubriken, om du söker en systemutvecklare till Klarna (till exempel), räcker det ofta med att skriva just det. “Systemutvecklare sökes till Klarna”. Rubriken ska vara lätt att ta till sig – att företaget är agilt och att personen ska vara driven kan du förklara i den löpande texten.

Behöver du hjälp med att utforma en platsannons? Vi hjälper gärna till, vare sig det gäller att vässa till en redan befintlig annons för att få den att prestera bättre, eller att skapa en helt ny. Kontakta gärna oss om du har några frågor eller funderingar!

Tillbaka till bloggen