Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
8 januari 2025, av Level Recruitment

5 faktorer som avgör om en arbetssökande blir kallad till en arbetsintervju

En arbetssökande har verkligen möjlighet att påverka om han eller hon blir kallad till en intervju. Genom att ta jobbsökandet på allvar och lägga lite tid på processen ökar chanserna markant att det egna CV:t hamnar överst i högen och att en inbjudan till intervju skickas ut. Nedan listar vi faktorer som arbetssökande bör ha i åtanke för att öka chanserna att bli kallad till en jobbintervju. Listan bygger på våra egna erfarenheter genom åren.

1. Rätt kompetens

Om den arbetssökande har precis den kompetens som efterfrågas i jobbannonsen är chansen stor att han eller hon får en inbjudan till en intervju. Dessutom, om den arbetssökande har en relevant referens som kan säga några positiva ord, ökar sannolikheten för en intervju ytterligare.

2. Rätt erfarenhet

Rekryterare letar ofta efter specifika nyckelord i CV och personligt brev – ofta samma som nämns i jobbannonsen. Dessa inkluderar rätt utbildning, erfarenhet och kompetens. Om den arbetssökande har det som efterfrågas i annonsen är det mycket troligt att han eller hon blir kallad till en intervju.

3. Ett bra CV

Ett välgjort och visuellt tilltalande CV spelar en stor roll i jobbsökandet. Ett välskrivet CV ger ett försprång gentemot andra sökande, medan ett mindre genomarbetat CV kan göra att även de mest kvalificerade personerna missar chansen till en intervju. Ett bra CV bör direkt återspegla de kriterier som beskrivs i jobbannonsen. Dessutom ska det väcka intresse, skapa ett gott första intryck och tydligt framhäva den sökandes viktigaste färdigheter. Även LinkedIn-profilen är av stor betydelse för att öka chansen att bli kallad till intervju, så det är värt att lägga ner tid på att förbättra den.

4. Det är alltid bra att ringa

Att kontakta den person som anges för mer information är viktigt, men det bör göras med eftertanke. Många ringer och ställer frågor som redan besvaras i jobbannonsen. Ett tips är att förbereda 2–3 frågor som inte nämns i annonsen eller som inte lätt kan hittas på företagets webbplats. Försök i samtalet ta reda på vilka de viktigaste kraven för tjänsten är och lyft fram dessa i din ansökan.

5. Ett bra personligt brev

Det personliga brevet ska fungera som ett svar på jobbannonsen och komplettera CV:t genom att ge det mer detaljer. CV:t visar den samlade utbildningen, arbetslivserfarenheten och kompetensen, medan det personliga brevet bör fokusera mer på de områden som är mest relevanta för den sökta tjänsten. Dessa kan du identifiera genom att ringa och ställa frågor.

Förutom dessa faktorer är det viktigt att tänka på följande:

  • Följ angivna instruktioner
  • Håll deadlines
  • Skicka CV och personligt brev i ett välkänt filformat (t.ex. pdf)
  • Och framför allt – var ärlig mot dig själv. Hundratals andra kan söka samma tjänst, så det gäller att matcha jobbannonsen och lägga ner lite extra arbete för att bli kallad till intervju.

5 faktorer som avgör om en arbetssökande blir kallad till en arbetsintervju

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}