Tillsatt jobb
1 Referensuppdrag

Systemadministratör – nationellt tågledningssystem till Alstom

Alstom har fått i uppdrag av trafikverket att leverera och förvalta ett nationellt tåg-ledningssystem, detta är ett stort sverigeunikt projekt som bidrar till stor samhällsnytta.

Arbetsuppgifter och tjänsten
Till uppdraget söker vi nu en Systemadministratör med uppdrag att säkerställa att systemet fungerar enligt avtal. Projektet har pågått under ca ett år och du kommer att komma in i projektet innan leverans och då främst arbeta med test, installation och igångkörning av systemet.

När systemet sedan är implementerat och tas i drift blir din uppgift att ansvara för att säkerställa systemets funktion. Du ingår då i serviceorganisationen som ansvarar för att ge support till kund samt att säkerställa serviceavtalets kravuppfyllnad. Arbetet innebär mycket kontakter, både internationellt och med kund.

I rollen ingår bl a att:

  • Delta i test, installation och igångkörning av systemet inför leverans
  • Delta i förberedelseaktiviteter inför starten av service och underhåll (efter systemleverans)
  • Agera som en spindel i nätet och vara Alstoms kontaktperson i dedikerade ärenden
  • Genomföra och ge stöd vid felsökning och avhjälpande underhållsåtgärder
  • Rapportera händelser och status i ärendehanteringssystem
  • Bevaka och följa upp att förebyggande åtgärder planeras och genomförs
  • Bidra till att satta SLA-tider upprätthålls
  • Delta i arbeten kring uppdatering av processhandboken
  • Bevaka systemet, analysera trender och händelser, ta fram statistik, rapportera och föreslå åtgärder
  • Bevaka programuppdateringar, licenser, etc och planera och genomföra uppdatering
  • Bevaka materialflödet och säkerställa att reservdelar finns tillgängligt
  • Delta i och bidra till vidareutveckling av funktionalitet i systemet
  • Verifiera och säkerställa att testverktygen är uppdaterade
  • Koordinera underleverantörers arbeten i dedikerade ärenden
  • Delta i och i förekommande fall, koordinera tjänsteleveranser till kund.

Tjänsten är placerad på Alstoms kontor i Sundbyberg och i rollen ingår resor, inledningsvis till Italien men främst inom Sverige. På sikt innebär rollen skiftarbete.

Inom Alstom råder en föränderlig och dynamisk kultur med fokus på förbättring. Med rätt attityd ges du möjlighet att ta ett större ansvarsområde samt vidareutveckla din kompetens.

Erfarenhet, utbildning och person
För att vara framgångsrik i denna roll har du minst tre års erfarenhet av att arbeta med support och övervakning av komplexa IT- eller elektroniska system och då självständigt utfört test, felsökning, integration och underhåll av dessa.

Du har en god förståelse för IT-arkitektur och även tidigare i ditt arbete kommit i kontakt med och utfört test av mjukvara. Meriterande är det om du har erfarenhet av tågledningssystem eller järnvägssignalsystem.

Vi ser gärna att du har någon form av eftergymnasial utbildning inom elektronik och/eller IT alternativt har du skaffat dig motsvarande kunskaper genom arbete.

Ett krav är att du har goda kunskaper i både svenska och engelska.

I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker efter dig som är självgående, flexibel och van vid att hantera stressade situationer. Vidare är det av stor vikt att du har goda kommunikativa färdigheter och en förmåga att lösa problem.

Om företaget

Om Alstom
Alstom är en global koncern, med cirka 30 000 anställda i 60 länder. Här i Norden arbetar ca 300 personer. Vi har kontor och depåer bl.a. i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingborg. Alstom är ensamma i världen om att erbjuda allt inom spårtrafik – från själva tågen till underhåll, räls, signalsystem och annan infrastruktur. Det gör att våra kunder kan välja oss som leverantör av en eller flera tjänster och produkter, till exempel enbart underhåll, signalsystem, tåg eller rälsbyggnation. Samtidigt kan vi som helhetsleverantör bidra till stora samordningsvinster genom att kunden får en enda leverantör med kontroll över alla delar i kedjan.

Om företaget

Om Alstom
Alstom är en global koncern, med cirka 30 000 anställda i 60 länder. Här i Norden arbetar ca 300 personer. Vi har kontor och depåer bl.a. i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och Helsingborg. Alstom är ensamma i världen om att erbjuda allt inom spårtrafik – från själva tågen till underhåll, räls, signalsystem och annan infrastruktur. Det gör att våra kunder kan välja oss som leverantör av en eller flera tjänster och produkter, till exempel enbart underhåll, signalsystem, tåg eller rälsbyggnation. Samtidigt kan vi som helhetsleverantör bidra till stora samordningsvinster genom att kunden får en enda leverantör med kontroll över alla delar i kedjan.

Systemadministratör – nationellt tågledningssystem till Alstom

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}