Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
11 september 2015, av Level Recruitment

Var ska man platsannonsera lediga tjänster?

Idag är möjligheterna för platsannonsering av lediga tjänster betydligt större än bara för några år sedan. Att nå en liten, specifik grupp personer är nu enklare än någonsin. I det här inlägget ger vi våra rekommendationer för dig som vill annonsera en ledig tjänst.

Webbannonsering av platsannonser

Generellt rekommenderar vi webbannonsering för att nå kandidater som aktivt söker jobb och ser printannonsering som ett sätt att få passiva kandidater att få upp ögonen för en ledig tjänst.

Webbannonsering är ett relativt kostnadseffektivt sätt att nå potentiella kandidater, men att välja kanal är inget du skall göra i en hast. Har du inte kunskapen om olika kanalers räckvidd, såsom antalet unika besökare, geografisk spridning och vilka branscher respektive kanal når, så behöver du ta reda på detta för att lyckas med din annonsering. Om du inte tar reda på fakta riskerar du att lägga pengar på fel webbkanaler och antalet relevanta ansökningar kommer att bli få eller obefintliga.

Att annonsera i print är dyrare än att annonsera på webben och av den anledningen är det viktigt att förstå när printannonsering är att föredra. Vi rekommenderar printannonsering vid två tillfällen:

  1. Ur ett marknadsföringssyfte; såsom för att stärka företagets varumärke eller för att informera om en viss satsning som genomförs hos företaget.
  2. För att nå passiva kandidater som inte aktivt söker nytt jobb. Dock anser vi att det är viktigt att annonsera i branschspecifika tidningar och magasin för att träffa rätt målgrupp.

Om du väljer att annonsera i print, tänkt på att alternativen är många. Det är lätt att direkt tänka på de stora tidningarna såsom Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Dessa tidningar är ypperliga att annonsera i om du vill ha en stor spridning för din annons. Om du däremot söker en person inom ett viss geografiskt område kanske någon av lokaltidningarna är att föredra alternativt tidningar som delas ut gratis i olika stadsdelar i storstadsregionerna. Vidare skall du inte glömma vecko- och månadsmagasin samt nischade branschtidningar. Dessa kan vara exceptionellt goda val för att hitta en nischad kompetens. Med andra ord, analysera ditt behov och tänk ett steg till innan du fattar beslut om var du vill annonsera i print.

För att ta beslut om var du skall annonsera, oavsett om det är på webben eller i print, behöver du ta hänsyn till tjänstens art. Det skiljer sig radikalt hur du skall tänka om du exempelvis skall rekrytera en kundtjänstmedarbetare till Stockholm mot om du skall rekrytera en byggprojektledare i Vetlanda.

Annonsering i sociala medier

Slutligen vill vi också slå ett slag för sociala medier. Idag blir annonsering i sociala medier allt viktigare för företag som vill nå ut till rätt personer online och möjligheterna att målgruppsanpassa annonseringen efter specifika behov är stor.

Både LinkedIn och Facebook är otroligt effektiva kanaler att annonsera i eftersom du kan välja att annonsera mot just din specifika målgrupp genom att anpassa dessa efter exempelvis följande parametrar:

  • Arbetsgivare – Annonsen kommer visas för personer på ett visst företag
  • Titel – Annonsen kommer visas för personer med en viss titel och bransch
  • Bransch – Annonsen kommer visas för personer inom en specifik bransch

Trots att LinkedIn profilerar sig som världens största professionella nätverk så är det fortfarande Facebook som har flest antal aktiva personer per dag och blir därför en viktig kanal för annonsering. Folk har inte längre något emot att klicka sig vidare till en annons de får syn på på Facebook, allt handlar om hur pass relevant och intressant personen tycker att tjänsten är.

Ser man istället enbart till mängden potentiella kandidater så är istället LinkedIn snäppet bättre, men som sagt, när det gäller att hitta ett optimalt sätt att rikta sin annonsering gäller det att gå efter beteenden hos dina kandidater och inte enbart efter mängden.

Vi hoppas att detta korta blogginlägg har gett dig relevant information inom området.

Lycka till med er platsannonsering!

Var ska man platsannonsera lediga tjänster?

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}