Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
15 juni 2016, av Level Recruitment

Maximera ergonomin – 6 tips för en bättre arbetsmiljö!

För att må bra på jobbet och prestera på topp är det viktigt med en trivsam arbetsmiljö, vilket för många innebär fräscha lokaler med trevliga kollegor och roliga samt utmanande arbetsuppgifter. Har man dessutom bra lön och fördelaktiga förmåner så känns jobbet ofta som en fullträff.

Någonting som däremot ofta glöms bort men är ack så viktigt är den fysiska arbetsmiljön sett ur ett ergonomiskt perspektiv. Vi tänkte därför ta upp några faktorer som är viktiga att se över för att skapa optimala förutsättningar för att må bra på jobbet.

Bildskärm

Behöver du luta dig framåt för att se vad det står på skärmen? Redan där ringer första varningsklockan, då felaktigt avstånd mellan ögon och skärm så småningom kan ge värk i både rygg och nacke. Rekommenderat avstånd är cirka 50-80 centimeter. Säkerställ även att bildskärmen du har är flimmerfri och lätt att läsa av med tillräckligt hög kontrast.

Ljuddämpning

I dagens allt mer öppna kontorslandskap där aktivitetsbaserade arbetsplatser är vanligt ställs högre krav på ljudnivån, då det är lätt att bli störd av kollegor som pratar i telefon, knappande tangenter, telefoner som ringer och annat ljud. Ljuddämpning behöver dock inte per automatik innebära någonting fult och tråkigt. Växter, tavlor och skärmväggar i trevliga färger är alla produkter som kan hjälpa till att hålla ljudet inom rimliga nivåer. Väldigt effektivt är också att sätta ljudplattor i taket då mycket ljud studsar upp i taket och tillbaka.

Höj- & sänkbart skrivbord

Att stå upp och jobba är en viktig nyckel för att undvika värk och belastningsskador, men det kräver så klart ett höj- och sänkbart skrivbord. Om detta erbjuds gäller det att få in en bra rutin. Stå t.ex. under förmiddagen och sitt ner under eftermiddagen eller vice versa, om du har svårt att komma ihåg att variera löpande under arbetsdagen.

Belysning

För att undvika trötta ögon, huvudvärk och spänningar i nacke, skuldror och rygg är genomtänkt och rätt belysning viktig. Den ska vara anpassad efter arbetet som ska utföras och måste gå att justera efter varje individs behov.

Ventilation

Ren luft är en förutsättning för att vi ska må bra. Har man dessutom astma eller allergi kan dålig luft vara rent av farlig. Se därför över ventilationen på din arbetsplats och säkerställ att kontoret håller rätt temperatur. Arbetsmiljöverket har bra och tydliga riktlinjer att ta hjälp av för att säkerställa såväl luft som ventilation.

Skärmglasögon

Många företag erbjuder bildskärmsglasögon, även kallade terminalglasögon, för sina anställda. Det är till och med lagstiftat att arbetsgivaren skall tillhandahålla detta vid behov om man arbetar mer än 1 timme om dagen framför en bildskärm. Be om en synundersökning bekostad av företaget för att kolla upp synen och ett eventuellt behov av bildskärmsglasögon, då dessa är särskilt anpassade just för arbete framför datorn.

*

Välmående och prestation går hand i hand, så det är värt att ta ergonomifrågan på allvar. Det finns självklart fler saker att ta hänsyn till för att optimera arbetsmiljön men börjar du med punkterna ovan har du kommit en bra bit på vägen.

Glöm inte att du bara har en kropp, så vårda den väl – inifrån och ut!

Maximera ergonomin – 6 tips för en bättre arbetsmiljö!

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}