Rekryteringsbloggen

Tillbaka till alla blogginlägg
7 oktober 2015, av Level Recruitment

6 tips till rekrytering i sociala medier

Fler och fler företag och arbetssökande är idag närvarande i sociala medier. Nuförtiden erbjuds en stor mängd möjligheter på flera rekryteringsnivåer för företag som vill få spridning på sina annonser – att inte ta vara på chansen kan med andra ord betyda att ni går miste om en uppsjö intressanta kandidater som hittat er via sociala nätverk.

1. Gör din research

Har ni tänkt börja jobba mer med rekrytering i sociala medier men känner er lite ringrostiga? Gör er research! Ta reda på hur de olika nätverken fungerar och vad deras syfte är, det fungerar exempelvis inte att lägga ut samma innehåll på Instagram som på LinkedIn. Läs på ordentligt så att ni inte lägger tid på information som riskerar att ändå inte nå mottagaren i slutändan, alternativt nå denne på fel sätt. 

2. Er bästa rekryteringsresurs? Era medarbetare!

För att lyckas nå ut storskaligt i sociala medier är ni beroende av hjälp från era medarbetare. Ge dem därför tiden och möjligheten att agera i sociala medier, utbilda dem i fördelarna och hur de vanligaste nätverken fungerar (LinkedIn, Twitter, Facebook). Ju fler medarbetare som delar era annonser online desto snabbare går spridningen och ni kan enkelt se hur många som sett er annons med hjälp av Facebooks statistikfunktion – det är lättare än det låter!

3. Håll er uppdaterade

Vad är den bästa hashtaggen för just er rekrytering, vad söker målgruppen efter? Håll er uppdaterade om vilka hashtags som trendar just nu och använd dem i era rekryteringsposts för att rikta er annonsering ytterligare.

4. Ha tålamod

Att använda sociala medier är ingen quick fix för er rekrytering, det kräver engagemang och tid. Posta frekvent och håll en aktiv dialog med era följare för att bygga upp er närvaro över tid.

5. Syns i rätt kanaler

Visst är det bra att synas i många kanaler, men innan ni bestämmer er för att starta både ett Twitter-, Facebook-, Instagram- och LinkedIn-konto så behöver ni fundera över vilka forum som faktiskt passar just er bäst. I vilken kanal är målgruppen oftast mest aktiv? Att starta upp för många kanaler samtidigt kan leda till aktivitetsparalys, det blir helt enkelt för många konton att hålla flytande. Fundera istället noga över var och framförallt varför ni vill synas för att få ut det mesta av er närvaro.

6. Vett och etikett online

Att ha koll på vilka regler som gäller online är a och o när ni vill börja använda sociala medier för er rekrytering. Alla kanaler har lite olika typer av etikett och kräver därför att ni gjort ordentligt med research kring de olika forumen innan ni börjar föra dialog. Några grundregler är att alltid hålla en positiv ton och att aldrig gå in i hetsiga diskussioner, allt ni gör lämnar avtryck så se till att ert blir ett positivt sådant!

6 tips till rekrytering i sociala medier

För att söka tjänsten, fyll i uppgifterna nedan. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Lycka till!
{{file.name}}