1. Presentationen: bekräftelse
Till att börja med så vet vi alla hur viktigt det är att få bekräftelse och känna att vi syns – oavsett vilken organisation eller vilket annat sammanhang vi kommer till. Med andra ord går det knappast att överskatta den sociala biten när man vill skapa trivsel. Presentera din nya medarbetare ordentligt för kollegorna och låt alla bekanta sig med varandra. När personen väl kommit igång så glöm inte att följa upp arbetet med jämna mellanrum och se hur det går för din nya kollega.
2. Tydlighet: rollen, helheten och möjligheterna
Nästa steg är så klart att få jobbet att kännas meningsfullt. Att faktiskt förstå vad det är vi sysslar med på arbetsplatsen är förmodligen viktigare än någonsin. Därför är det minst lika viktigt att både ge en ordentlig introduktion och sätta sig ned med de närmaste cheferna. Se till så att personalen kan greppa sin egen roll, den stora helheten och vad det finns för möjligheter att växa inom företaget. Sist men inte minst; bra kommunikation är ett måste för att personalen ska känna sig delaktig och motiverad.
Självklarheter, tycker du kanske, men de är trots allt enkla att glömma bort när vi har mycket att prioritera. Så om du har ny personal – lägg lite extra krut på detaljerna som får personalen att verkligen trivas. Det kommer att löna sig på lång sikt.