Det är mer regel än undantag om du frågar oss. Vi rekryterar chefer hela tiden och för oss är det är vanligt att sitta i intervjuer med chefskandidater som säger att de drivs av att utveckla och leda människor, men där personlighetstesterna säger något helt annat. Men om ledarskapet är ett onödigt ont i chefsrollen – var har det blivit fel på vägen?
I det här blogginlägget diskuterar vi vilka olika anledningar som gör att vi får in fel chefer på våra arbetsplatser. Vi avslutar med vilka egenskaper du ska titta efter när du ska rekrytera en ledare.
Klättra i karriären = chef
En av anledningarna till att fel personer blir chefer handlar om hur man kan göra karriär internt på ett företag. Att göra karriär på de flesta arbetsplatser innebär nämligen att bli chef, trots att många varken är kvalificerade eller har ledaregenskaperna som krävs för att leda andra. Det handlar snarare om att de anställda är duktiga i sin roller, inte att de visar några ledaregenskaper.
Det måste väl finnas något annat sätt att utveckla sina medarbetare? Alla kan ju inte sträva efter att bli chef? Här borde ni som arbetsplats se över vilka karriärvägar det finns, och var försiktig när ni internrekryterar chefer.
Tittar på fel saker i rekryteringsfasen
En annan anledning till att fel personer blir chefer har vi identifierat i rekryteringsfasen. När ett företag rekryterar en ny chef så tittar man ofta på hur många års erfarenhet av en ledande position personen har, om den har haft budgetansvar, vilken utbildningsnivå hen har och hur resultatinriktad personen är. Inget som egentligen avgör om personen är en bra ledare.
Borde man inte fokusera mer på ledaregenskaper istället, och om det faktiskt finns ett intresse och driv av att leda andra? Det låter enkelt, men är något som många gånger glöms bort.
Ser inte till gruppens bästa
En tredje anledning är att de som rekryterar en chef ofta sitter i ledningsgruppen. Då finns det en risk för att de bara fokuserar på om de själva går ihop med den nya chefen, inte vad gruppen eller avdelningen behöver för chef. För att hitta rätt ledare är det viktigt att undersöka vad medarbetarna behöver. Då finns förutsättningarna att skapa grymma resultat!
Egenskaper som kännetecknar en ledare
❏ Intresserad av andra människor
❏ Drivs av och tycker det är roligt att leda och utveckla andra
❏ Motiverad och engagerad
❏ Socialt säker och trygg i sig själv
❏ Sällskaplig
❏ Tilltro till andra människor
❏ Beslutsam
❏ Omtänksam
❏ Kreativ
❏ Resultat- och målinriktad
Vill du veta mer om hur du ska tänka när du ska rekrytera en ledare? Ladda ner Guiden för dig som ska rekrytera en ledare eller ta kontakt med oss på Level Recruitment direkt.